Piatok, 19. apríl 2024
Meniny má Jela | zajtra Marcel

Chceme sa vrátiť do stredoveku?

"Kto nám zaručí, že sa o dva, či päť rokov nezmení Územný plán sídelného útvaru mesta Prešov?" Toto je často kardinálna otázka Prešovčanov žijúcich, alebo majúcich nehnuteľnosť v tej časti nášho mesta, v dotyku ktorej, alebo v ktorej bude logicky trasovaná diaľnica D1. Nuž, dala by sa položiť aj protiotázka: "Kto, komu a ako zaručí, že toto bude ešte naším problémom, že my, teraz žijúci budeme mať nie len vplyv na dianie v meste, ale že sa dožijeme času, keď bude výstavba diaľnice aktuálna?"

Tak, ako dnešnej generácii nikto z našich predchodcov nič negarantoval, tak súčasníci nemôžu garantovať nikomu to, čo sa v Prešove udeje o niekoľko rokov. Môžeme urobiť mnoho pre usmernenie procesov, môžeme mnoho vecí pripraviť, môžeme prijať dokumenty odpovedajúce súčasnej úrovni poznania, nemôžeme však zaručiť ich nemennosť, nemôžeme našim nasledovníkom obmedziť práva, ktoré im zaručuje Ústava SR a príslušné zákony. Preto je požiadavka akýchsi záruk do budúcnosti zo strany občanov na súčasné vedenie mesta nenáležitá. Napriek tomu zaznieva a zaznela i na stretnutí poslancov z výboru mestskej časti č. 2 s občanmi uplynulý týždeň. Žiaľ, spomenutého stretnutia som sa nezúčastnil, pretože ma služobné povinnosti zaviali do Bratislavy. Informácie o priebehu i o otvorených otázkach samozrejme mám. A aj keď som tejto téme venoval už mnoho priestoru i v rámci týchto príhovorov, práve na základe priebehu stretnutia s občanmi dotknutej časti mesta sa k problematike vraciam.

Priznám sa, že ma viac ako konkrétne ultimatívne požiadavky, výčitky, prípadne vyhrážky, trápi fakt, že časť Prešovčanov odmieta brať do úvahy reálne možnosti mesta, že nechce uznať obmedzené kompetencie orgánov mesta, že nepripúšťa realitu, ktorou je platná legislatíva v tejto krajine a vynucuje si konanie nad rámec platných zákonov. Ignoruje skutočnosť, že v demokratickej krajine existuje jasná deľba práv, povinností i zodpovednosti. A z toho dôvodu sa nedá žiadať od prezidenta to, čo má v kompetencii parlament a od parlamentu to, čo môže vykonať vláda. Schválne som nespomenul mesto, mestské zastupiteľstvo a primátora. Aj keď sa ako samospráva nemôžeme sťažovať na nedostatok práce, kompetencií i zodpovednosti, určite nám platné zákony neumožňujú robiť všetko, čo napadne každého jednotlivca v tomto meste. A ak sa usilujeme pohybovať v rámci zákona, pre mnohých to znamená zradu záujmov mesta.

Parciálne záujmy neprijateľné

Druhým, nie malým problémom vzťahu občan - mesto je fakt, že mnohí požadujú riešenia, ktoré sa dotknú každého iného, len nie žiadateľa. Spomeniem príklad z minulosti. Na orgány mesta sa búšilo s požiadavkou riešiť problém neprispôsobivých občanov. Keď prišlo na konkrétnu lokalitu, zrazu bol poprask. Sťažnosti, petície, vyhrážky, skrátka vzbura. Nemôžeme riešiť problémy mesta mimo mesta. A keď čosi riešime v meste, zákonite sa to dotýka Prešovčanov. Raz v Solivare, inokedy Pod Kalváriou, na Táborisku, v centre, v mestskej pamiatkovej rezervácii, na sídlisku II, III, na Sekčove, alebo v Nižnej Šebastovej. Obyčajne nie tak, že je dôvod jasať, ale keď sa nechceme vracať do stredoveku, keď nechceme zaostávať za inými mestami, keď chceme, aby tu bol život odpovedajúci 21. storočiu, musíme preto čosi obetovať. Raz ten, inokedy druhý. Vždy však niekto z občanov alebo niektoré lokality v meste a obyvatelia v nich žijúci. V našich končinách sa často používa slovné spojenie: "I tak še da, i tak še da". Samozrejme, že sa môžeme rozhodnúť i pre cestu : "Nič nezrobiš, nič nepopsuješ". Toto však musí byť vôľa prinajmenšom väčšiny občanov Prešova. A tento postup nech potom realizuje niekto iný. Pre mňa je neprijateľný! Nechcem, aby po nás ostalo vyľudnené mesto. Aby z Prešova odchádzali ľudia preto, že tu nebude možné žiť podľa kritérií doby, že tu v dôsledku razantných postupov malých, či väčších skupín občanov presadzujúcich parciálne záujmy nevytvoríme infraštruktúru, ktorá je základnou podmienkou pre investície, rozvoj hospodárskeho života a samozrejme pre zamestnanosť, pracovné príležitosti, uplatnenie existujúceho ľudského a iného potenciálu.

Jediná navrhnutá alternatíva - tunelový variant

Vrátim sa teda k diaľnici. Na júlovom zasadnutí Mestskej rady v Prešove prerokujeme a do júlového rokovania Mestského zastupiteľstva v Prešove pripravíme na hlasovanie komplexnú aktualizáciu Územného plánu sídelného útvaru Prešov. V tomto dokumente majúcom silu všeobecne záväzného nariadenia, teda mestského zákona, bude navrhnutá jediná alternatíva pre trasu diaľnice D1 a to alternatíva odpovedajúca v základných rysoch tomu, čo je v Prešove platné od roku 1995, teda tunelovému variantu. Nijakú inú alternatívu nemá mesto Prešov pripravenú, preto sa ňou na spomenutých zasadnutiach orgánov mesta ani nemôžeme zaoberať. Nemám dôvod pochybovať o tom, že MsZ opätovne schváli to, čo pred šiestimi rokmi schválilo predchádzajúce zastupiteľstvo. Ak by aj niekto vzniesol požiadavku na modifikáciu trasovania diaľnice, nedala by sa na spomenutom zasadnutí takáto zmena prijať. To preto, že Územný plán sídelného útvaru Prešov, presnejšie podklady pre odsúhlasovanie tohto, hádam najdôležitejšieho dokumentu v meste, musia spĺňať kritéria stanovené zákonom. A tie sa nedajú naplniť počas rokovania MsZ. Preto by sa pri takomto vývoji rokovania muselo schvaľovanie odložiť na niektoré ďalšie rokovanie, do doby, kým nebude spracovaná náležitá dokumentácia.

Z uvedeného je jasné, že nehrozí prijatie Územného plánu sídelného útvaru Prešov s povrchovým, alebo iným variantom trasy diaľnice D1 pozdĺž Prešova. Iná cesta, ako cez Územný plán pre zmenu trasy neexistuje. Z toho dôvodu sa dajú len veľmi ťažko pochopiť obavy z nejakého konania, ktoré prinesie neželaný výsledok.

Ak je dôvodom nervozity skutočnosť, že investor, Slovenská správa ciest hľadá iné riešenia, potom je treba povedať nasledujúce. Nikto z vedenia mesta nemôže zakázať štátnej organizácii, aby sa zaoberala tým, ako efektívnejšie riešiť dopravu v kontroverznom úseku. Nikto z nás ani nezapiera, že je informovaný o konaní investora. Nakoniec svoje postoje verejne prezentoval. Tak investor, ako aj vedenie mesta si veľmi jasne uvedomujeme, že akékoľvek dobré, či menej dobré riešenie musí v konečnom dôsledku skončiť v Územnom pláne sídelného útvaru Prešov. A ten neschvaľuje SSC, ale MsZ v Prešove a primátor mesta. Ako bude toto zastupiteľstvo vyzerať a kto bude primátorom v čase, keď bude takýto scenár aktuálny, nikto z nás nevie. Záleží to len od Prešovčanov. Oni dajú dôveru svojej budúcej reprezentácii. I preto nikto zo súčasného vedenia mesta nemôže nikomu garantovať to, čo sa bude diať o niekoľko rokov nielen vo vzťahu k diaľnici D1.

Ing. Juraj Kopčák, primátor mesta Prešov

Používaním týchto stránok súhlasíte s používaním súborov cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti.
OK