PIS: aktuálne informácie o meste, radnici a spoločenských, kultúrnych a športových akciach v regióne

https://www.pis.sk/clanok/5523/aby_seniori_a_ich_blizki_boli_v_pohode.html

Aby seniori a ich blízki boli v pohode

Novú službu pre seniorov predstavil dnes vedúci odboru sociálnych služieb MsÚ v Prešove, Marián Bača spolu s riaditeľkou Asociácie samaritánov SR, Renátou Zichovou.

Ide o špeciálnu komunikáciu klienta so záchrannou službou, ktorú v prípade núdze stačí privolať jednoduchým stlačením gombíka na malom prívesku či náramku.

„Túto službu sme skúšobne začali zavádzať už pred niekoľkými mesiacmi a veľmi sa nám osvedčila. Preto prichádzame s oficiálnou ponukou tejto služby pre všetkých prešovských seniorov či telesne postihnutých pacientov. Uvítajú ju najmä ľudia, ktorí ešte nie sú odkázaní na pomoc opatrovateľov, vedia sa teda o seba postarať, no pri ich veku, resp. zdravotnom stave je najmä psychickou oporou mať doma zariadenie, ktoré v prípade náhleho kolapsu či zranenia dokáže okamžite privolať pomoc, “ vysvetľuje Marián Bača. Táto služba je prevádzkovaná Asociáciou samaritánov Slovenskej republiky, ktorí sú dispečermi tejto služby. „Senior, ktorému zavedieme túto službu, bude mať u seba zariadenie, vďaka ktorému sa s ním budeme vedieť spojiť v aj prípadoch, kde by telefón či mobil nemal šancu pomôcť, “ pokračuje riaditeľka Asociácie samaritánov SR, Renáta Zichová. Klient má na krku prívesok alebo náramok na zápästí, na ktorom je tlačidlo. Celé to neváži viac ako 13 gramov. Ak nastane situácia – od najmenšieho úrazu až po vážny kolaps, po dotyku tlačidla sa aktivuje odpočúvacie zariadenie, ktoré vie s človekom komunikovať v rámci celého bytu či domu, neprekážajú mu ani nábytkové či múrové bariéry. „Následne na to sa z reproduktora ozve náš dispečer, ktorý klienta okamžite osloví a na základe jeho odpovedí začne riešiť situáciu. Privolá záchrannú službu, požiarnikov, susedov či rodinných príslušníkov, na ktorých má kontakty v registrovanom profile klienta, “ pokračuje Zichová. „O našom klientovi vieme aj ďalšie informácie – poznáme jeho chorobopis, zoznam liekov, ktoré užíva a ďalšie potrebné fakty, ktoré nám pomáhajú okamžite riešiť vzniknutú situáciu. Ak sa po aktivácii zariadenia neozve odpoveď klienta, dispečer predpokladá ešte kritickejšiu situáciu, okamžite preto kontaktuje záchranku. “

Služba domáceho tiesňového volania stojí mesačne 20 €, montáž jednotky 18 €, zakúpenie hlasovej centrály 318 €, prípadne jej mesačné zapožičanie 15,90 €. Táto služba je aktívna 24 hodín denne 365 dní v roku.

„Myslíme aj na klientov zo sociálne slabších pomerov, preto tieto poplatky nemajú odstrašiť tých, ktorí toto zariadenie naozaj potrebujú, no nemôžu si ho dovoliť. Odbor sociálnych služieb preverí situáciu u každého žiadateľa a prípadným žiadateľom v hmotnej núdzi mesto zariadenie poskytne vo forme jednorázovej pomoci, “ dopĺňa M. Bača.

V prípade záujmu o zavedenie domáceho tiesňového volania u seba alebo u svojich blízkych kontaktujte odbor sociálnych služieb MsÚ v Prešove, Jarková 26, Prešov, tel. č. : 051/3100521 alebo Asociáciu samaritánov SR: www.as-sr.sk.

(Katarína Pirohová, hovorkyňa primátora mesta)

 
20.10.2009 | Autor: Katarína Pirohová | Mesto Prešov | čítané: 2423 krát