Piatok, 29. marec 2024
Meniny má Miroslav | zajtra Vieroslava

Tip na výlet: Kapušiansky hrad

Výrazný výbežok Zámčisko (504 m), na ktorom stojí Kapušiansky hrad, je najvýchodnejšou časťou vulkanického pásma Spišsko-šarišského medzihoria - Stráží. Charakterizujú ho výrazné, kužeľovité hory a strmé, no nie príliš vysoké chrbty.

Kapušiansky hrad

Trasa: Kapušany (275 m) - Kapušiansky hrad (504 m) - Fintice, kameňolom (400 m) - Bodáš (380 m) - Prešov, Šidlovec (275 m) - Prešov, rázc. Šidlovec (260 m)

Značka: zelená 5702

Pohorie: Spišsko-šarišské medzihorie

Trvanie trasy: 3:45 hodiny

Obtiažnosť: nenáročná, okrem výstupu na hrad

Mapa: VKÚ Harmanec č. 115 - Šarišská vrchovina, Branisko, 1:50 000

Prístup na začiatok trasy:

Autobus SAD z Prešova do Kapušian (zastávka buď na hlavnej ceste Prešov - Vranov, alebo pri kostole v obci.

Vlak z Prešova do Kapušian.

Zo železničnej zastávky v Kapušanoch (275 m) sa treba vybrať popri trati smerom na Vranov. Po pár desiatkach metrov na priecestí s rampami prejdeme cez trať, napojíme sa na zelenú značku a odbočíme doprava. Okolo podnikov až k futbalovému ihrisku, tu doľava a uličkou pomedzi nové domy až na úpätie hradného vrchu (informačné tabule). Pri najvyššom dome vstupuje značka do lesa a začína hneď strmo stúpať výrazným úvozom, neskôr po chodníku a v najstrmšej časti aj po skalách. Tento výstup je dosť náročný, rýchlo sa však naberá výška. Napokon vychádza chodník na lúku pod hradom pri kríži, obchádza múry doľava a stáča sa do hradu cez bránu. Značka vedie krížom cez hradné zrúcaniny na nižšie nádvorie, za bránou je smerovník Kapušiansky hrad (504 m, 50 min. ). Pochopiteľne, na prehliadku zrúcanín si každý môže vymedziť čas podľa chuti.
Od smerovníka vedie dobrá lesná cesta doľava nadol, po hranicu rezervácie Kapušiansky hradný vrch je tu pekný les, ďalej však prichádza úsek, kde sa ťaží a podľa toho aj vyzerá okolie a cesty. Každopádne, značenie je veľmi dobré, a tak aj v spleti chodníkov a ciest nehrozí poblúdenie. Za nevýrazným sedielkom nasleduje tiahly zostup mladším a hustejším lesom až na ďalšiu lesnú cestu, ktorá v nenáročnom teréne vedie až k lesnej polianke s kaplnkou a pekne upraveným miestom na oddych. Značka pokračuje doprava, pár desiatok metrov stúpa a vychádza pod elektrické vedenie. Pri spätnom pohľade je dobre viditeľná ďalšia rezervácia - Fintické svahy s prudkým sklonom a kamenisto-stepným povrchom. Náš chodníček pokračuje v traverze s pekným pohľadom na Stráž a v závere okolo kameňolomu prichádza na cestu Fintice - Záhradné. Ňou spolu so žltou značkou pár metrov dolu doľava k smerovníku Fintice-kameňolom (400 m, 1:50 min. ).
Tu pokračuje doprava po širokej lesnej ceste, po pár desiatkach metrov doprava a hore lesným chodníkom nenáročne, stále lesom až na cestu, kde sa zľava (zdola) pridá modrá značka z Fintíc. Spolu s ňou až na širokú lesnú cestu s výhľadom na blízku Stráž. Modrá bočí doprava, naša trasa ďalej po zelenej nadol doľava. Metre na dobrej ceste rýchlo ubiehajú a onedlho prichádzame pod elektrické vedenie a križovatku chodníkov Bodáš (380 m, 2:30 h).
Tu z cesty doľava na ďalšiu lesnú cestu, ktorá vedie takmer rovno, neskôr začína klesať a dostáva sa do ďalšieho pásma ťažby. V širokom úvoze k novému odpočívadlu, pri ňom doprava a dolu, už ponad Pustú dolinu. V závere po panelmi vyloženej ceste klesneme až k prvým domom Šidlovca, pomedzi ne dolu a doľava ulicou ku križovatke a ukazovateľu Prešov, Šidlovec (275 m, 3:30 h). Odtiaľ už chodí MHD, ale značka ešte pokračuje dolu štvrťou až na križovatku Prešov, rázcestie Šidlovec (260 m, 3:45 h).

Bližšie podrobnosti o histórii hradu nájdete na http://www.zamky.sk/?q=node/3&mon=707305

Pohľad z obce
Príchod k hradu po značke
Detail hradieb s novým krížom
Zachované fragmenty vo veži
Múry veže
Dolná časť hradu
Lesná polianka s kaplnkou nad Finticami
Stráž sponad Fintíc
Súvisiace články
30.12.2012 Foto: Kapušiansky hrad
Používaním týchto stránok súhlasíte s používaním súborov cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti.