Piatok, 29. marec 2024
Meniny má Miroslav | zajtra Vieroslava

Tip na výlet: Čergovská hrebeňovka

Snom hádam každého turistu z východu je absolvovať aspoň raz kompletnú hrebeňovku Čergova, pohoria tiahnúceho sa od údolia Sekčova na juhovýchode až po slovensko-poľskú hranicu na jeho severozápadnom ohraničení. Hlavný hrebeň ponúka jedinečnú scenériu poloninových lúk s ďalekými výhľadmi, typickou flórou i turisticky hodnotným terénom.

Trasa: Drienica, hot. Javorná (560 m) - sedlo pod Lysou (960 m) - Lysá (1 067 m) - Ostrý kameň (1 001 m) - sedlo Čergov (917 m) - Čergov (1 050 m) - Veľká Javorina (1 099 m) - Solisko (1 057 m) - Horošovík (1 009 m) - sedlo Priehyby (815 m) - Dvoriská - sedlo Ždiare (972 m) - Lazy - Minčol (1 157 m) - Kyjov (673 m).

Značka: modrá 2845, zelená 5708, modrá 2802, neznačená

Pohorie: Čergov

Trvanie trasy: 11 hodín

Obtiažnosť: náročná kvôli dĺžke trasy, profilom stredne náročná.

Mapa: VKÚ Harmanec č. 104 - Čergov

Prístup na začiatok trasy:

Autobus SAD z Prešova do Sabinova na stanicu, odtiaľ autobusom miestnej linky do Drienice.

Vlak z Prešova do Sabinova, odtiaľ autobusom SAD miestnej linky do Drienice.

Za východisko na hrebeň odporúčame rekreačné stredisko Drienica. Tu na parkovisku pri hoteli Javorná (560 m) začína modro značený chodník. Najskôr vedie po asfaltovej ceste, za údolnou stanicou sedačkovej lanovky na Lysú však odbočuje doľava. Pomerne strmým výstupom po lesnej ceste okolo chát, neskôr chodníčkom sa dostanete na pravý breh horskej bystriny, stekajúcej výstupovým údolím. Stúpanie sa postupne zmierňuje, vedie skôr traverzovým lesným chodníkom, až vás napokon vyvedie na parkovisko pri hoteli Lysanka. Od neho po ceste vystúpite okolo hotela Šport až na výrazné sedlo pod Lysou (960 m, 1:15 h). Tu sa na križovatke turistických chodníkov napojíte na zelenú značku a po lyžiarskej zjazdovke okolo vlekov vystúpite až na vrchol Lysej (1067 m, 1:30 h). Pred vami je prvý výborný výhľad na Spišsko - Šarišské medzihorie, Bachureň, ale najmä na celý hlavný hrebeň, ktorý vás čaká.
Pokračujete už po výraznej hrebeňovej rázsoche, spájajúcej masívy Lysej a Čergova. Prejdete okolo výrazného skalného útvaru Oltárny kameň (kaplnka) a v nenáročnom teréne príjemnými lúkami s minimálnymi výškovými rozdielmi sa dostanete až na nevýrazný vrchol Ostrého kameňa (1 001 m). Z neho už prevažne lesom najskôr klesnete, aby ste absolvovali ešte jednu výraznejšiu "húpačku" a dostali sa až na plytké sedlo, kde sa k vám zľava pripojí žltá značka. Za sedlom sa takmer po vrstevnici stále lesom blížite k jednému z najfrekventovanejších miest hrebeňa. Na sedle Čergov (917 m, 2:45 h) máte možnosť občerstvenia na chate, prípadne priestor na jedlo. Zároveň sa tu napájate na modro značenú hlavnú hrebeňovku. Od smerovníka odbočíte doľava a cestou začínate nenáročný výstup najskôr lesom a v závere už horskými lúkami na výhľadový vrchol Čergova (1 050 m, 3:15 h).
Ďalej pokračuje nenáročný hrebeň s neustálymi atraktívnymi výhľadmi. Na kóte Chochuľka sa odpojí červená značka, vy pokračujete v pochode výstupom na vrchol Veľkej Javoriny (1 099 m, 4:15 h). Z neho nasleduje zostup príjemným lúčnato-lesnatým terénom do sedla Lysina, z neho najskôr mierne a v závere prudko vystúpite na Solisko (1 057 m, 5:15 h). Stále sa nachádzate v zóne horských lúk, najmä po ľavej strane sa vám ponúkajú nebývalé výhľady. Mierne zvlnený terén ponúka príležitosť všetko si dokonale vychutnať. Po tom, čo z pravej strany obtraverzujete vrchol Horošovíka (1 009 m), nasleduje pomerne prudký zostup zónou lesa po nepríjemnej zvážnici až na výrazné najhlbšie sedlo hlavného hrebeňa, Priehybu (815 m, 6:30 h).
Zo sedla pokračuje pochod smerom na Minčol výstupom na Dvoriská. Zo sedla pôjdete najskôr kúsok lesom (na prieseku hneď pod cestou prameň, jediný naširoko-ďaleko) neskôr výstup pokračuje už lúkami. Prejdete na ľavú stranu hrebeňa a pomerne nepríjemným, tiahlym výstupom striedavo riedkym lesom a lúkami sa dostanete až pod vrchol Dvorísk, ktorý traverzujete po ľavej strane a kde sa zároveň stúpanie končí (cca 1 030 m, 7:30 h). Čaká vás pomerne príjemný úsek, najskôr mierne klesanie a neskôr zvlnený terén prevažne po prekrásnych lúkach s množstvom vysokej zveri. Otvárajú sa vám výhľady na Levočské vrchy, Bachureň a Spišsko - šarišské medzihorie. Vystúpite na rameno výrazného vrchu Forgáčka, jej vrchol však traverzujete zľava a v oblasti mokrín a riedkeho lesa zostúpite až na sedlo Ždiare (uvádza sa aj ako sedlo Forgáčka, 972 m, 8:15 h). Tu je pri smerovníku križovatka turistických značiek, pokračujete ďalej po modrej. Pred vami je výstup na najvyšší vrchol celého pohoria - na Minčol. Začnete ho stúpaním v lesnom teréne, ktorý sa postupne otvára a za traverzovaným vrcholom Hýrovej prichádzate do oblasti nefalšovaných čergovských vrcholových hôľ s množstvom čučoriedok a brusníc a so zaujímavo formovanými vrcholovými lesnými porastami. Oblasť, ktorou kráčate, sa nazýva Poloninky. Od turistického smerovníka Lazy (cca 1070 m, 9:15 h) už vidíte pred sebou vrcholové partie a čaká vás záverečný výstup najskôr na predvrchol s krížom (vľavo dolu pod hrebeňom útulňa a prameň), potom na hlavný vrchol Minčola (1 157 m, 9:30 h) s betónovým obeliskom a prekrásnym výhľadom.
Z vrcholu nasleduje zostup do sedla Minčol (1 000 m), tu doľava lesom na lúčnaté sedielko. Značka pokračuje rovno hrebienkom, my vám však odporúčame zabočiť doprava na neznačený úvoz, ktorý pomerne prudko klesá lesom, točí sa doľava a schádza až na dno doliny k potoku. Dolu dolinou až do dediny Kyjov (673 m, 11 h).

Na hrebeni Čergova
Čergov (1 050 m)
Pod Veľkou Javorinou
Horošovík
Cesta z Dvorísk
Medzi vrcholmi Minčola
Hlavný vrchol Minčola
Používaním týchto stránok súhlasíte s používaním súborov cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti.