PIS: aktuálne informácie o meste, radnici a spoločenských, kultúrnych a športových akciach v regióne

Tip na výlet: Sopotnica a Hornádske lúky

Severnú časť pohoria Čierna hora tvoria Sopotnické vrchy, pomenované po riečke Sopotnica. Tá v nich vytvorila medzi Sedlicami a ústím do Hornádu pri Kysaku peknú prelomovú dolinu s malebnou krajinou. Ďalším typickým krajinným prvkom týchto vrchov sú rozsiahle, nádherné lúky na ich hrebeni.

Trasa: Radatice (295 m) - Ľubovec (320 m) - Prokopov mlyn (370 m) - Pustý mlyn (430 m) - Hornádske lúky (560 m) - Malá Lodina (270 m).

Značka: červená 0901 , žltá 8729, modrá 2820.

Pohorie: Šarišská vrchovina, Čierna hora

Trvanie trasy: 4:10 hodiny

Obtiažnosť: mierne náročná

Mapa: VKÚ Harmanec č. 115 Šarišská vrchovina - Branisko

Prístup na začiatok trasy:

Autobusom SAD z Prešova do Radatíc

Nástup na začiatok trasy je v obci Radatice (295 m), na autobusovej zastávke, kadiaľ prechádza červená značka. Tá vedie po asfaltke smerom na Ľubovec, čochvíľa zabočí doprava a popri mohutných lipách vychádza na kraj obce. Poľná cesta stúpa na sedielko medzi Radaticami a Ľubovcom, z týchto partií je veľmi pekný pohľad na oblé tvary Šarišskej vrchoviny. Zo sedielka po ceste, neskôr chodníku okrajom lúk a políčok až na začiatok obce Ľubovec (320 m, 1 hodina).
Tu doprava po ceste až ku krčme, pred ňou značka bočí doľava a pomedzi domy vychádza na poľnú cestu. Ňou cez lúku, na jej konci odbočka vľavo a nasleduje nedlhé, miestami trocha strmšie stúpanie okrajom pekného lesa už v pohorí Čierna hora. Na najvyššom bode stúpania značka bočí doprava, prechádza cez opustenú pieskovňu a začína klesať najskôr trávou pomedzi borovice, neskôr sa stočí doľava a lesným úvozom prichádza až do údolia Sopotnice. Popri mlyne prekračuje lávkou potok (za mokra tu býva dosť veľké blato a podmáčaný terén) a vychádza na cestu pri turistickom smerovníku Prokopov mlyn (370 m, 1:45 h).
Trasa ďalej pokračuje po žltej značke, tá vedie doprava a pomaly stúpa hore pekným údolím Sopotnice až k ďalšiemu mlynu - Pustému (430 m, 2:15 h). Značka bočí z asfaltky doľava na poľnú cestu a čochvíľa prichádza k vysokému bukovému lesu. Stáča sa doľava a začína pomerne prudko stúpať úvozovou cestou cez les až na dolný okraj nádherných Hornádskych lúk. Tu stále hore, krížom cez lúku s výhľadmi až k výraznej ceste. Po nej doprava do lesa a v „húpačkovom“ teréne až k smerovníku Hornádske lúky (560 m, 3 h) na začiatku ďalších rozsiahlych lúk - Lodinských. O nich však podrobnejšie niekedy nabudúce. Naša trasa pokračuje po modrej značke, ktorá bočí doľava, prichádza na výraznú, široku lesnú cestu. Tá zostupuje miestami dosť strmo údolím potoka Jelenč, niekoľkokrát sa stáča, až vychádza nad údolie Hornádu. Lesom klesá až k prvým domom a chatám obce Malá Lodina. Zostupuje na asfaltku, v strede obce bočí doprava (vľavo hore legendárna trampská lodinská krčma s možnosťou občerstvenia), prechádza mostom ponad Hornád a stúpa na konečnú - železničnú zastávku Malá Lodina (270 m, 4:10 h).
Hoci táto trasa nemá výrazný, vyložene efektný vrchol, je krajinársky veľmi zaujímavá a ponúka príjemnú párhodinovú vychádzku. Okrem iného si na nej určite prídu na svoje bylinkári a hubári.