PIS: aktuálne informácie o meste, radnici a spoločenských, kultúrnych a športových akciach v regióne

Tip na výlet: Vrátnica

Krasová dolina Lačnovského potoka v pohorí Branisko ponúka veľmi pekne formované skalné útvary, ktorými sú posiate dno i okolité svahy. Medzi najznámejšie patrí skalná veža a okno Vrátnica v chrbte Červenej skaly (875 m).

Trasa: Šindliar (497 m) - Kopytovská dolina - Vrátnica (775 m) - Lačnovská tiesňava - Kopytovský potok - Šindliar (497 m).

Značka: žltá 8707, neznačená, žltá 8714, červená 0902, modrá 2804.

Pohorie: Branisko

Trvanie trasy: 3:10 h.

Obtiažnosť: mierne náročná.

Mapa: VKÚ Harmanec č. 115 - Šarišská vrchovina, Branisko: 1:50 000

Prístup na začiatok trasy:

Autobus SAD z Prešova do Šindliara.

Trasa sa začína v obci Šindliar (497 m), žltá značka vedie od prameňa Sultán po asfaltke, za dedinou však bočí doľava. Trasa našej túry ďalej ide po ceste, kopírujúc tok Kopytovského potoka až ku križovatke turistických chodníkov. Odtiaľ pokračuje po žltej značke stále proti potoku hore dolinou až k chatám v Kopytovskej doline (50 min. ). Odtiaľ doprava, tu sa začína prudký výstup lesom na hrebeň. Ten sa končí v sedielku medzi Vrátnicou (775 m, 1:20 h) a Komínom (útvar vľavo hore).
Vrátnica je mohutný, okolo 30 metrov vysoký skalný blok s kolmými, miestami až previsnutými stenami. Najkrajšou časťou Vrátnice je však pekne zachovaná skalná brána, vysoká až 7 metrov. Zo strany bližšie sedielka je "prah" brány vyšší, z druhej strany však prudko klesá do strmého svahu.
Práve previsnutá časť brány Vrátnice je vyhľadávaným miestom pre skalolezcov, ktorí tu majú niekoľko stabilne odistených ciest vyššej náročnosti.
Nasleduje prudký zostup popri skalách Kamennej Baby do Lačnovskej tiesňavy, ku križovatke pod Mojžišovým stĺpom (1:40 h). Ďalej po červenej doprava a atraktívnou tiesňavou s rebríkom a lávkami až k jej ústiu (2 h). Tu po ceste a modrej značke doprava, okolo chát (možnosť občerstvenia). Modrá stúpa chodníkom na nevýrazný zalesnený chrbát a vzápätí klesá až ku križovatke Kopytovský potok (2:45 h). Odtiaľ už známou cestou po asfaltke bez značky popri potoku do Šindliara (3:10 h).