PIS: aktuálne informácie o meste, radnici a spoločenských, kultúrnych a športových akciach v regióne

Tip na výlet: Jánošíkova bašta

Rieka Hornád od Margecian po Kysak preteká prielomovým údolím cez pohorie Čierna hora. Najužšia časť je zatopená vodami nádrže Ružín, od Malej Lodiny po Kysak je to krajinársky veľmi pekná oblasť s viacerými výbornými vyhliadkovými možnosťami. Medzi najpopulárnejšie sa radí Jánošíkova bašta.

Trasa: Kysak (260 m) - Jánošíkova bašta (523 m) - Prielohy (788 m) - Veľká Lodina (259 m)

Značka: červená 0901, modrá 2815

Pohorie: Čierna hora

Trvanie trasy: 3:15 hodiny

Obtiažnosť: mierne náročná

Mapa: VKÚ Harmanec č. 115 - Šarišská vrchovina, Branisko, 1:50 000

Prístup na začiatok trasy:

Vlakom z Prešova do Kysaku

Jánošíková bašta (523 m) je až 40 metrov vysoká skalná veža, budovaná z vápenca, na okraji oblasti Ružínskeho krasu. Vystupuje zo zalesneného hrebeňa a poskytuje nádherný výhľad na okolité hory a údolie Hornádu.
Odporúčame začať výlet v Kysaku (260 m) na železničnej stanici. Za budovou stanice treba odbočiť doľava, na križovatke je turistický smerovník a mapa. Červená značka vedie cez most a stáča sa doľava, stúpa hore dedinou až k ústiu doliny. Za poslednými domami nasleduje úsek po lesnej ceste, vľavo chodník míňa studničku. Sprava sa pripojí pevná cesta a značka vedie chatovou oblasťou údolím potoka až k bývalej horárni. Tu značka pri prieseku vysokého napätia bočí doprava a začína po lesnej ceste prudšie stúpať na hrebeň, do sedielka medzi Jánošíkovu baštu a výrazný vrch Hrad. Na hrebeni sa chodník stáča doľava, stále síce stúpa, ale už miernejšie s prvými výhľadmi do údolia Hornádu. Po ľavej ruke sa otvorí niekoľko pekných lúčok a chodník prichádza až k vrcholovým skalám Jánošíkovej bašty (523 m, 1:15 h). Tu sa ponúka nádherné miesto na výhľady, oddych, je možné chodníkom popri skale zostúpiť k jej úpätiu v lese.
Z tohoto miesta je možný aj návrat po tej istej ceste, my však odporúčame pokračovať hrebeňom. Nasleduje úsek strmšieho výstupou lesom v serpentíne až ku kóte Stádlo (657 m). Tu sa stúpanie zmierňuje, vysoký les sa strieda s mladinou. Chodník napokon vychádza na rúbaň s peknými výhľadmi doľava na Vysoký vrch a Bielu skalu. Na križovatke bočí značka z cesty na chodník pomedzi mladinu doľava a prichádza až ku smerovníku na Prielohách (788 m, 2:30 h). Tu sa ponúka možnosť pokračovať po červenej pekným hrebeňom až do košického Čermeľa (odtiaľ ešte 3 - 3:30 h).
Naša túra tu však bočí na modrú značku, ktorá najskôr klesá po hrebienku a z nevýrazného zaleseného sedla už pomerne prudko stráca výšku po úbočí. Prichádza na širšiu lesnú zvážnicu k potoku a klesne na lúčnaté úpätie. Popri trati doľava a končí na železničnej zastávke Veľká Lodina (3:15 h).

Komu nestačí pešia chôdza, lezeckého sprievodcu nájde na adrese http://www.svp-kysak.sk/janosikova-basta/sprievodca.html

Ale predtým, než budete skúšať liezť, si zadovážte potrebnú výstroj a dajte si poradiť od skúsenejších. Najlepšie priamo na mieste, populárna Jánošíčka je ideálnym miestom aj pre začiatočníkov, jej pevný vápenec odchoval celé lezecké generácie najmä z prešovských a košických lezcov.