Streda, 29. máj 2024
Meniny má Vilma | zajtra Ferdinand

Serafín najbližší k Bohu

Anjeli, nebeské duchovné bytosti alebo poslovia Boží. Tak ich najčastejšie poníma súčasný kresťanský svet. O ich existencii hovoria viaceré staroveké civilizácie, objavujú sa v Starom i Novom zákone, sú súčasťou mytológií a viacerých náboženstiev od východu až na západ. Po stáročia boli predmetom filozofických i religióznych úvah a debát, ktoré podnietili i vznik novej teologickej disciplíny – angelológie. „Čo teda podľa nej o anjeloch vieme?

Serafin 1.JPG

Podľa angelológie je každý anjel jedinečnou a samostatnou bytosťou a svojou dokonalosťou prevyšuje všetky viditeľné stvorenia. Je nesmrteľný (keďže nemá telo, nepodlieha zániku). Angelológia ďalej tvrdí, že moc anjela je veľká, ale nie je všemohúci – je viazaný Božou prozreteľnosťou. V 5. storočí Pseudodionýz Areopagita napísal prvú monografiu zameranú na anjelov a v nej tvrdí, že anjeli sa členia na deväť anjelských zborov a tvoria tri skupiny: 1) cherubíni, serafíni a tróni, 2) panstvá, mocnosti a sily, 3) kniežatá, archanjeli a anjeli. Toto členenie je najrozšírenejšie, ale nie je jediné. Napríklad podľa Tomáša Akvinského je každý anjel samostatným druhom a podľa Alberta Veľkého tvoria anjeli len jeden druh...“ (T. Hupka, 2008) Rozdielny pohľad je i na zobrazenie anjelov. Najrozšírenejšie stvárnenie zachytáva anjela ako dospelého muža oblečeného v rúchu a páliu, no postupne mu boli pridávané i ďalšie znaky a symboly (svätožiara, krídla, brnenie, rozmanité predmety), pod vplyvom religiozity sa menil výraz v jeho tvári, dokonca i jeho fyzická podoba. Tak napr. barokové umenie preslávilo zobrazenie anjela ako malého dieťaťa s krídlami, ktoré dodnes prevláda v sakrálnom i v svetskom umení (hoci nákresy a prvé stvárnenia tejto podoby vznikli už v 12. storočí).
V roku 1993 získala Šarišská galéria v Prešove darom do svojich zbierok subtílnu drevorezbu hlavičky anjela, ktorej datovanie bolo vymedzené rokmi 1720 – 1730. Dielo, na základe poskytnutých informácií súkromným zberateľom, pochádza z Prešova a evidentne bolo vzhľadom k svojmu výtvarnému a sochárskemu prevedeniu súčasťou výzdoby sakrálneho interiéru (oltárov, súsoší, iného mobiliára). Drevorezba bola spočiatku považovaná za dielo neznámeho renesančného rezbára, no na základe ďalšieho umelecko-historického výskumu sa autorstvo drevorezby začalo pripisovať (i keď s otáznikom) Františkovi Streciusovi, autorovi sochárskej výzdoby pôvodného dreveného oltára sv. Rodiny v kostole sv. Jozefa v Prešove (oltár bol zničený požiarom v roku 1870). V tom istom období sa upravil aj názov diela z Putti na Hlava anjela – Serafín.
Tak ako každé dielo, ktoré nesie v sebe znaky histórie, aj táto 19 cm vysoká polychrómovaná drevorezba vykazovala znaky poškodenia spôsobeného rokmi, ako i manipuláciou. Aby ju bolo možné zaradiť do výstavnej kolekcie, zverili sme ju do rúk odborného pracovníka galérie – konzervátora.
Vizuálna prehliadka stavu zbierkového predmetu ukázala, že drevená plastika, hlavne tvárová časť (inkarnát), je veľmi znečistená špinou a viacerými nátermi starých lakov. Na ľavej strane čela s presahom do vlasov boli vypadané fragmenty farebnej vrstvy a uvoľnená polychrómia. Drevená hmota krídel, umiestnených lúčovite pod hlavou anjela, bola degradovaná červotočom a množstvom bronzových premalieb. Po injektáži uvoľnenej polychrómie na čelovej časti tváre, odstránení starých lakov a bronzových premalieb, bolo dielo petrifikované v solakrylovom roztoku. Opadané fragmenty pôvodnej polychrómie sa pretmelili kriedovým tmelom a pomocou retuší sa následne farebne eliminovali rušivé miesta. Záverečná úprava diela bola prevedená voskovo-damarovým lakom, ktorý sa po vyschnutí preleštil do zamatového lesku.
Napriek tomu, že ide o pomerne malé dielo, jeho umelecká a samozrejme i historická hodnota je nevyčísliteľná. Pri potvrdení domnienky, hypotézy, týkajúcej sa autorstva diela, môžeme hovoriť o jedinečnom doklade už zaniknutého celku, a preto aj výnimočnom diele, ktoré právom patrí do kolekcie sakrálneho umenia 15. – 19. storočia v zbierkovom fonde Šarišskej galérie v Prešove.

Serafin 2.JPG
Mohlo by Vás zaujímať
Foto: Koncert pre Martinu a Jána 2024
Koncert pre Martinu a Jána sa uskutočnil v nedeľu 5. mája v areáli Základnej školy v Gregorovciach pri Prešove. Na koncerte vystúpila jedna z najžiadanejších slovenských kapiel Korben Dallas a aktuálni držitelia ceny Radio_Head Awards Katarína Koščová a Daniel Špiner. Koncert bol organizovaný v spolupráci s obcou Gregorovce.
Do Prešova opäť zavítajú mená svetového formátu aj to najlepšie z domácej scény. Dobrý festival začína už o mesiac!
Ďalší ročník najväčšieho festivalu na východom Slovensku sa koná už o mesiac a v priebehu troch dní premení prírodné kúpalisko Delňa na svet plný hudby, farieb a umeleckých zážitkov. Organizátori zverejnili kompletný program jednotlivých pódií a oznámili viaceré novinky. Príde legendárny a cenami ovenčený DJ Roger Sanchez, reggae speváčka s unikátnym hlasom Sara Lugo, gruzínsky zázrak Trio Mandili, z UK dorazí Chop Suey, z Rakúska talentované DnB hviezdy Camo&Krooked a nemôžu chýbať domáci IMT SMILE, ktorí si pre rodné mesto nachystali špeciálnu show.
Prešovský Amfiteáter privíta Letné kino Pocity
Prešov, 28. mája 2024 – Kultúrne leto v Prešove dostane nový rozmer s príchodom Letného kina Pocity, ktoré sa tento rok uskutoční v kultovom prostredí prešovského amfiteátra. Podujatie sľubuje nezabudnuteľné večery pod holým nebom, plné filmových zážitkov pre všetkých milovníkov kinematografie.
Prešov po prvý raz zažije vlastné autokino. Bude jediné na východnom Slovensku.
(PREŠOV, 27. máj 2024) Počas letných mesiacov do metropoly Šariša zavíta originálne Autokino Prešov s najväčším nafukovacím plátnom na Slovensku. Premietať sa bude na veľkokapacitnom parkovisku na ulici Jána Pavla II. v Prešove, každú stredu od začiatku júna až do konca augusta 2024. Návštevníci sa môžu tešiť najmä na obľúbené slovenské a české filmové novinky.
Používaním týchto stránok súhlasíte s používaním súborov cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti.
OK