Ide o preventívnu akciu, ktorou chce finančná správa zlepšiť dobrovoľné plnenie daňových povinností Nepriznaním príjmu z predaja nehnuteľností prichádzajú o finančné prostriedky najmä obce a mestá a doplácajú na to aj poctiví daňovníci, ktorí tieto príjmy riadne priznajú. Finančná správa odhaduje, že výpadok na daniach a zdravotných odvodoch pre nepriznanie a nezaplatenie dane z predaja nehnuteľnosti predstavuje ročne zhruba 24 miliónov eur. Za ostatných päť rokov predstavuje výpadok 70 miliónov eur, ktoré patria samosprávam a zdravotným poisťovniam.
"Mali sme dve možnosti. Mohli sme celú akciou spustiť represívne, to znamená mohli sme okamžite začať daňové kontroly a začať preverovať príjmy, ale sme presvedčení, že súčasná doba tomu nie je naklonená a po druhé, aj pre nás sú to náklady. Vykonanie daňovej kontroly je spojené s administratívou na našej strane, " skonštatoval prezident finančnej správy Jiří Žežulka. Zároveň upozornil na to, že zámerom finančnej správy nie je daňovníkov „šikanovať“, ale dať im neprepresívnym spôsobom šancu dodatočne príjem z predaja nehnuteľnosti priznať.
Finančná správa zároveň vyzýva daňovníkov, aby sami dobrovoľne podali daňové priznanie. Ide o preventívnu akciu, ktorá nezakladá daňové kontroly. Čas na nápravu majú klienti finančnej správy do konca marca. „Zároveň už dopredu komunikujeme aj povinnosť podať daňové priznanie za rok 2020, " priblížil Žežulka. Ide o vlaňajšie predaje nehnuteľností, ku ktorým daňová povinnosť ešte len vznikne.
Ak by daňovníci mali pre pandémiu nového koronavírusu problémy so zaplatením dane z príjmu z predaja nehnuteľnosti, môžu požiadať finančnú správu o odklad platenia dane alebo úhradu dane v splátkach.
Finančná správa je orgánom štátnej správy v oblasti daní, poplatkov a colníctva. Úlohou FS je výber daní a cla s cieľom zabezpečiť príjmy do štátneho rozpočtu SR a EÚ. Úspešný výber daní a ciel a efektívny boj proti daňovými podvodom priniesol v uplynulých rokoch do štátnej pokladnice viac o približne 3,7 miliardy eur. Finančná správa je modernou proklientsky orientovanou inštitúciou s cieľom zintenzívniť elektronickú komunikáciu.