Tunel Bikoš je navrhnutý ako diaľničný dvojrúrový tunel s jednosmernou premávkou. Na jeho výstavbe sa bude podieľať 130 pracovníkov. Baníci budú tunel raziť zo severu na juh aplikovaním novej rakúskej tunelovacej metódy. Je to cyklická metóda razenia, kde sa rozpojovanie hornín uskutočňuje buď mechanicky bagrom alebo pomocou vrtno-trhacích prác.
"Teším sa, že výstavba prešovských obchvatov napreduje, pretože kamióny z krajín severnej a východnej Európy, ktoré teraz prechádzajú cez Prešov budú môcť využívať nové trasy a nebudú prechádzať cez stred mesta, “ uviedla primátorka mesta Prešov Andrea Turčanová.
Horninový masív v trase tunela je tvorený dvomi základnými typmi hornín. Z troch štvrtín dĺžky tunela z južného portálu je to hutianske súvrstvie a zvyšná štvrtina dĺžky tunela zo severného portálu je vyplnená zubereckým súvrstvím. Striedajú sa tu ílovce, pieskovce a siltovce a vytvárajú tak veľmi vhodné podmienky pre razenie tunela.
Pri razení tunela Bikoš bude vyťažených zhruba 200-tisíc m3 horniny a tento materiál bude neskôr použitý do telies násypov jednotlivých stavebných objektov.
Lehota výstavby prvej etapy severného obchvatu Prešova je 44 mesiacov, zmluvný termín ukončenia výstavby je v marci roku 2023.