Štvrtok, 25. apríl 2024
Meniny má Marek | zajtra Jaroslava

Malopoľské vojvodstvo zriadilo samosprávne cezhraničné autobusy medzi Poľskom a Slovenskom

Aktivisti zo spoločenskej iniciatívy "Poľsko-Slovensko-autobusy" po štyroch rokoch úsilia dosiahli svoj cieľ - Malopoľské vojvodstvo zriadilo prvú samosprávnu cezhraničnú linku na Slovensko, ktorá funguje vo verejnom záujme. Linku dotuje výlučné poľska samospráva. A to napriek tomu, že zabezpečuje aj vnútorné dopravné potreby obyvateľov slovenskej Oravy, ktorí sa vďaka nej môžu konečne dostať zo Suchej Hory do Oravíc alebo z Oravíc do Zuberca.

Linka, ktorú zriadila samospráva Malopoľského regiónu zo sídlom v Krakove, premáva na trase: Bukowina Tatrzanska - Zakopané - Kościelisko - Suchá Hora - Oravice - Zuberec - Spálená - Zuberec - Oravský Biely Potok - Oravský Podzámok - Dolný Kubín. Spojenie funguje od novembra 2019 a autobus premáva každý deň. „Je to prvé spojenie, pri ktorým sme využili nový Autobusový fond, zriadený úradom vlády. Som presvedčený, že linka bude populárna nielen medzi turistami, ale zabezpečí aj každodenné dopravné potreby miestnym obyvateľom ako na poľskej, tak aj na slovenskej strane, ” - povedal počas slávnostného otvorenia linky vicemaršalek Malopoľského vojvodstva Łukasz Smółka. „Je to jeden z mala príkladov úspešnej spolupráce rôznych partnerov: centrálnej vlády, regionálnej samosprávy a spoločenskej iniciatívy. Malopoľsko je prvým regiónom Poľska, ktoré má vlastnú cezhraničnú linku vo verejnom záujme, ” - dodáva Peter Jančovič, predseda dopravnej spoločnosti Eurozebra, ktorá vyhrala výberové konanie na prevádzkovanie linky.

Napriek tomu, že Slovenská Republika a Poľsko sú už spolu členmi Schengenského priestoru od roku 2007, hranica v Tatrách ich naďalej rozdeľuje. „Je to neuveriteľné, ale Euroregión Tatry a lokálne samosprávy za tieto roky nedokázali vytvoriť spoločný, integrovaný systém verejnej dopravy pre celý Tatranský región. Keď turista prišiel do poľských Tatier vlakom alebo lietadlom (cez krakovské letisko) a chcel počas pobytu v Zakopanom navštíviť aj slovenskú stranu Tatier, donedávna nemal takú možnosť, lebo cezhraničná doprava nefungovala, až na výnimky. Dostať sa dalo len jedinou súkromnou linkou Zakopané - Poprad a to iba cez leto. Poľské Tatry zo slovenskou Oravou a Roháčmi vôbec neboli prepojene žiadnou verejnou linkou, ” - tlmočí Jakub Łoginow, koordinátor spoločenskej iniciatívy "Poľsko-Slovensko-autobusy" (www.facebook.com/polskaslowacja) a autor myšlienky zriadenia dotovaných cezhraničných spojení.

Na novú linku sa tešia najmä horskí turisti, ktorí v letnej sezóne môžu ísť z Roháčov na poľskú stranu do Chocholovskej doliny a odtiaľ sa vrátiť autobusom späť na Slovensko - do Oravíc, Zuberca, Roháčskej doliny. A takisto, samozrejme, v opačnom smere. „Doteraz sme boli všetci odkázaní na auto a nebolo to dobre, nielen z dôvodov ochrany prírody. Počas horskej túry je najlepšie, keď ideš jedným chodníkom a vrátiš sa inou cestou. Autobus, ktorý spojí tieto dve miesta je nevyhnutný a preto ma teší, že to už konečne funguje, ” - hovorí Jakub Łoginow.

Linku zrejme použijú aj poľskí inline-korčuliari, ktorí na Facebooku zriadili už event "Slovenské májové korčuľovanie z cezhraničným autobusom" (Słowacka majówka na rolkách z autobusem transgranicznym). Prihlásilo sa naň už viac ako 230 osôb. Poliaci majú veľmi radi najmä trasu Nowy Targ - Trstená a asfaltové chodníky v Oraviciach, Poprade a Žiline. Slovensko má skvelé cyklotrasy vhodné pre korčuliarov, nevie ich však propagovať - vyplýva to z prieskumu, ktorý počas práce pri zriadení cezhraničnej linky uskutočnil úrad Malopoľského vojvodstva.

Cezhraničná linka funguje aj mimo sezóny a v týchto mesiacoch ju už používajú bežní obyvatelia. „Evidujeme stúpajúce štatistiky cestujúcich a to aj na vnútroštátnych úsekoch. Ľudia objavili našu linku napríklad pre každodennú cestu z Bukowiny Tatrzanskiej do Kościeliska alebo zo Zuberca, Habovky a Oravského Bieleho Potoka do Dolného Kubína, ” - hovorí Peter Jančovič zo spoločnosti Eurozebra.

Napriek tomu, že linka je medzinárodná, funguje ako bežne miestne spojenie - a to na dvoch stranách hranice. Nie je potrebné objednávať si lístok, dá sa kúpiť u vodiča ako v bežných lokálnych autobusoch. Aj cena lístka je veľmi prístupná. Za cestu z Oravíc do Zuberca a Spálenej doliny zaplatíme 0,80 €, lístok zo Zuberca do Zakopaného stojí 3 €, a celá trasa Dolný Kubín - Bukowina Tatrzańska (130 km) stojí 4,60 €.

Nie je vylúčené, že v tomto alebo budúcom roku pribudnú aj ďalšie cezhraničné linky. Hovorí sa o spojení Nový Targ - Poprad a o prepojení Krakova so Žilinským alebo Prešovským krajom. Iniciatíva však je teraz na úradoch Žilinského a Prešovského kraja, ktorí by sa v tejto veci mali obrátiť na úrad Malopoľského vojvodstva.

Inzercia
Reality: Dám do prenájmu
Reality: Dám do prenájmu
Kancelárske priestory

Prenajmeme kancelárske priestory na Plzenskej ulici č. 2 v Prešove. Výhodný nájom a internet v cene.

0905324336 | | cena: dohodou
Používaním týchto stránok súhlasíte s používaním súborov cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti.
OK