Utorok, 30. apríl 2024
Meniny má Anastázia | zajtra Sviatok práce

Prežívame apokalypsu v personalistike?

Silvia Skalická je expertkou Národného podnikateľského centra v Prešove (NPC) so zameraním na ľudské zdraje, ktorým sa venuje takmer 10 rokov a baví ju to stále viac.

Ako začala Vaša spolupráca s NPC Prešov?

Na spoluprácu ma oslovil pán Matys odborný asistent rastového programu Národného projektu NPC v regiónoch.

Ponuka spolupráca ma oslovila, nakoľko v poslednej dobe sa venujem vo zvýšenej miere poradenstvu. Situácia na trhu práce sa zmenila a zamestnávatelia sa denno-denne potrebujú adaptovať, ak si chcú udržať konkurencie schopnosť.
Keď sme sa pani Skalickej opýtali, čím ju práca s našimi klientmi obohacuje, prípadne o čo ju obrala, nasledovala spontánna reakcia - som vďačná za všetky skúsenosti !! V SBA som sa stretla s klientmi, ktorí by inak neoslovili personálnu agentúru. A ďalej pokračovala „Najviac sa mi páči, že klienti majú záujem učiť sa. Sú ochotní vystúpiť z komfortnej zóny a vyskúšať nové postupy.
Postavenie personalistiky stojí v popredí každého strategického plánovania a každej spoločnosti. Preto ak klienti sami prichádzajú s konkrétnym problémom pre ktoré hľadajú konkrétne riešenia je to výborný prístup. Vedia, že prišla doba, keby dosiahnu svoje ciele ak zmenia svoje zaužívané spôsoby.

Práca s ľuďmi je zaujímavá, obohacujúca, ale aj namáhavá a vyčerpávajúca. Prečo ste sa rozhodli práve pre personálnu agentúru?

Ak si rozmením svoje pôsobenie v profesnom živote na drobné, všetky moje úspechy som získala na základe mojich komunikačných schopností. Moje prvé zamestnanie súviselo s projektami a ich realizáciou, neskôr som pôsobila ako obchodný zástupca, pretože ma bavila komunikácia s ľuďmi. A keď som už mala nabehaných dostatok kilometrov, usadila som sa v Prešove a našla uplatnenie v personálnej agentúre, kde som pôsobila na pozícii branch manager.
Trh práce bol v tom čase, keď som s personalistikou začínala, úplne iný ako je dnes. Podniky pracovali vo veľkej miere s brigádnikmi, pretože odvodová povinnosť bola 1%, výroba prekvitala. Bežne sme zabezpečovali klientom na „zajtra ráno 20 ľudí“. Servis koordinátora pri personálnych projektoch, ktorý sme zabezpečovali však trval 24 hodín denne a 7 dní v týždni, takže po 2 rokoch neustálej práce bol čas dať si prestávku, cítila som že musím vypnúť.

Samozrejme, že „človek mieni a pán Boh mení“, chvíľu potom, ako som si začala plánovať oddych, sa mi ozval klient, s požiadavkou na niekoľko desiatok ľudí, nakoľko rozbiehal vo svojej spoločnosti nový projekt. A to bol začiatok mojej vlastnej personálnej agentúry blue color, s.r.o.
Keďže to bola moja vlastná firma, tu som si povedala, že vytvorím niečo kde sa budem cítiť dobre ja, vytvorím prostredie, v ktorom klient nebude musieť pochybovať o legislatívnych postupoch, kde si budem vyberať klientov a projekty.

Takto som sa dostala k:
• vyhľadávaniu zamestnancov podľa požiadaviek klientov,
• príprave výberového procesu na kľúč
• príprave inzerátov na mieru
• poradenstvu a mentoringu

Súčasná situácia na trhu práce si žiada zmeny v personalistike Nástupné bonusy nadmerne prispievali k veľkej fluktuácii, prichádza pracovná sily z tretích krajín, neustále narastajú mzdové náklady, nastúpil nový fenomén s názvom job hopperstvo (časté striedanie zamestnaní). Takže hľadáme riešenia. Je dôležité, aby si firmy budovali vlastné meno a zmenili postoj k zamestnancom, ktorí im vytvárajú hodnoty. Okrem toho začínajú na trh nastupovať mileniáli. Tí očakávajú vysoké mzdy už pri nástupe do prvého zamestnania. Nemajú problém s tým, že chcú okamžite veľa zarábať a veľa míňať. K zamestnaniu ich nič neviaže.

Hovoríme o apokalypse v ľudských zdrojoch?

Vznikajú nové formy zamestnania. Dnes si dokážete prenajať obchodného zástupcu, ktorý vykazuje presne tie výkony o ktoré máte záujem. Kúpite si obchodnú stratégiu ušitú na mieru, alebo si prenajmete asistentku v Ázii. A takýto adrenalín mám ja veľmi rada. Hľadať nové formy a spôsoby.

Ako veľkú devízu dnes vidím koučing, ktorý poznáme len z počutia u veľkých spoločností. Profesionálny kouč, dokáže zlepšiť produkciu firmy o 60%. A to je moja najnovšia výzva.

Pomerne veľkú časť rozhovoru sme venovali prijímaciemu pohovoru a pýtali sme sa, či sú zamestnanci aj zamestnávatelia na prijímací pohovor pripravení.

Aký inzerát zadáte, takí ľudia sa Vám prihlásia. Čím viac benefitov sľubujete, tým viac neproduktívnych ľudí sa prihlási. Ako potom nájsť zamestnanca? Tu platí ako v každom inom povolaní ak Vám niečo nefunguje nechajte to na profesionálov, dajte si poradiť.

Skúsenosti, ktoré pani Skalická má, uvádza aj na množstve príkladov.

Podľa jej slov, pri stretnutí s uchádzačom je dôležité zistiť, aké priority má uchádzač o prácu, čo si potrebuje naplniť, čo je pre neho dôležité a na základe toho zistí, či má v ponuke pozíciu, ktorá by takého uchádzača oslovila. Nájsť takú prácu znamená nájsť zhodu, v ktorej budú obe strany spokojné.
Na osobnom pohovore, pomocou správne položených otázok vie personalista zistiť to podstatné informácie o uchádzačovi - čo je dôležité pre uchádzača, na základe ktorých kritérií sa o ponúkanej práci rozhoduje. Vhodne položená otázka je ako čarovný prútik.

Väčšina zamestnávateľov je na pracovný pohovor pripravená. Najmä vo veľkých firmách, hoci aj tam existujú výnimky. Ale v malých firmách veľmi často robí výberové konanie manželka, alebo niekto z rodiny, Na základe vlastných skúseností odporúčam malým alebo mikro firmám využívať externé služby. Je to rovnako prínosné ako využitie externej účtovníčky, ktorá má bohaté skúsenosti, široký záber, dokáže Vašu spoločnosť zastúpiť pri kontrolách a na stretnutiach s rôznymi inštitúciami.
Pri takejto externej spolupráci malé spoločnosti môžu len získať, služba je podstatne lacnejšia a výsledok je neporovnateľne hodnotnejší. Rovnako odporúčam využitie externého spolupracovníka aj v personalistike.

A hneď sme nadviazali aj druhou stranou, uchádzačmi o prácu a ich pracovným pohovorom.

Samozrejme záleží od pozície a typu uchádzača. No aj dnes sú pozície, kde uchádzači nie sú pripravení na to, že na pohovore sa majú a môžu predať. Ako keby si neboli vedomí svojej hodnoty, častokrát nevedia čo ich baví, čomu by sa chceli venovať. Potom je druhá kategória, tí ktorí sa preceňujú :-) Samozrejme, najlepšie pohovory sú s uchádzačmi, ktorí vedia čo hľadajú, sú si vedomí vlastnej hodnoty, majú prirodzené očakávania – toto je zdravé prostredie pre hľadanie zhody.
V rámci poradenstva sa venujem aj príprave na pohovor – či už zo strany zamestnávateľa alebo zo strany uchádzača. Ide o napísanie životopisu, ako sa pripraviť, čo sa pýtať, alebo ako sa pýtať. V poslednej dobe poskytujem poradenstvo mamičkám po materskej dovolenke – dvíham im sebavedomie :-). Aj v materských centrách mávam diskusie o novinkách na trhu prác.

Zaujímavé bolo pre nás zistenie, že ľudia často nevedia, čo chcú, aké sny si v práci chcú uspokojiť. Potom je ťažké pre uchádzača nájsť dobrú prácu pre uchádzača. Na plnenie snov v práci zatiaľ uchádzači nie sú pripravení. Aj tu je nápomocný koučing. Ak sa človek nevie rozhodnúť, alebo aj nevie ako ďalej. Kouč je školený k tomu, aby pomohol nájsť riešenia.
Ak ani sám zamestnanec nevie, čo by mal od práce očakávať, potom je pomerne ťažké, aby to zamestnávateľ splnil. Väčšina ľudí chodí do práce preto, aby zarobili. Len málo je tých, ktorí chodia do práce preto, lebo ich to baví. A hneď sa nás aj opýtala: Viete, aké sny si v práci naplňte Vy?

Na chvíľu sme sa v rozhovore dostali aj k špecifickej téme – črty tváre. Je možné podľa nich zistiť, k čomu človek viac inklinuje prípadne či je možné mu poradiť, na akú prácu sa hodí.
Využívanie čŕt tváre v personalistike je ešte v plienkach, ide o teóriu ktorá k nám prišla z USA a hovorí o vrodenej predispozícii správania sa človeka. Otvára to nové možnosti. Ak sme schopní podporiť zamestnanca v tom čo ho baví, začne dosahovať úžasné výsledky a vytvára pre spoločnosť hodnotu.
Skúmanie čŕt tváre by malo slúžiť len na to, aby som sa pri osobnom pohovore otázkami utvrdila o tom, že uchádzač má skutočne predpoklady na dané pracovné miesto. Ale ako pani Skalická povedala, skúmanie čŕt tváre je veľmi osobné a citlivé. Ale hneď sme sa od nej dozvedeli aj to, kto z nás troch je lepší manažér a kto má aristokratické ruky :-).

To, že pani Skalická je akčná žena, ktorá sa rada posúva vpred a vzdeláva, nám potvrdila aj v tom, čomu všetkému sa venuje alebo sa plánuje venovať. Okrem toho, že pravidelne prispievala na stránku dalito.sk v sekcii Poradňa, v súčasnosti je pre ňu veľkou výzvou koučing. Hoci dnes sa už veľa ľudí považuje za kouča, je ním ten, kto tvorí možnosti, nie závery. A pani Skalická nás upozorňuje aj na to, že medzi prednášajúcim, lektorom a koučom je veľký rozdiel, ktorý nie je len v modernom a silnom označení.
Na záver sme sa dostali aj k tomu, že skúsenosti, vzdelanie a vytrvalosť sú tým najvýznamnejším pre kariéru. A hoci človek neostane celý život v jednom podniku, je dobré vydržať v jednom odbore (profesii) a využiť všetky nazbierané skúsenosti je na nezaplatenie. To najväčšie plus je samozrejme vzdelanie.

Rozhovor vznikol v Národnom podnikateľskom centre v Prešove – inštitúcie typu one-stop shop – poskytujúcej komplexnú systematickú podporu a odborné poradenstvo pre malých a stredných podnikateľov, i pre záujemcov o podnikanie v 7 regiónoch Slovenska, okrem BSK.

Za rozhovor ďakuje Renáta Madzinová a Miroslava Klimovičová

Súvisiace články
17.8.2020 Na ranč za gastronómiou 27.4.2020 Podnikatelia nie sú ani v týchto časoch na svoje problémy sami 26.3.2020 O tvorivej knihomoľke 6.2.2020 Obyčajné záhrady s neobyčajnými dizajnovými prvkami 9.1.2020 Podnikanie? Nemám čo stratiť! 7.1.2020 Dnes určite neľutujem, že som začal podnikať 25.7.2019 Čarovná JAZYKOLA 22.7.2019 Cesta za vínom 8.4.2019 Dream job na Slovensku? – Prečo nie? 30.3.2019 Ako môže byť aj malá prešovská firma svetovou jednotkou 8.3.2019 Duševné vlastníctvo: Ako si ochrániť svoj biznis nápad? 11.2.2019 Úspešne preraziť do sveta biznisu v zahraniční je s nami jednoduchšie 21.1.2019 Ponúknuť klientovi e-shop bez služieb je ako postaviť predajňu v lese 9.11.2018 Odvážené je nielen obchod. Odvážené je životná cesta 14.9.2018 Národné podnikateľské centrum je pre podnikateľov aj nepodnikateľov 7.9.2018 Pomáhame podnikateľom rásť 31.8.2018 Ani služby pre podnikateľov nie sú zadarmo 13.8.2018 Je to výkon zarobiť vložené peniaze späť- ll. časť 31.7.2018 Je to výkon zarobiť vložené peniaze späť 26.6.2018 Podnikateľ nie je nadávka
Používaním týchto stránok súhlasíte s používaním súborov cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti.
OK