Štvrtok, 28. marec 2024
Meniny má Soňa | zajtra Miroslav

Úspešne preraziť do sveta biznisu v zahraniční je s nami jednoduchšie

Jeden z projektov, ktorý je súčasťou podnikateľského centra v Prešove je Národný projekt Podpora Internacionalizácie MSP. Projekt zastrešuje už etablovaných malých a stredných podnikateľov na Slovensku, ktorí majú záujem posúvať svoje podnikanie do zahraničia. Projekt pomáha podnikateľom hľadať v zahraničí obchodných partnerov, spolupracovníkov, priestory a posunúť tak podnikanie aj na zahraničný trh. Služby sú primárne ponúkané tým podnikateľom, ktorí majú sídlo na území SR a v zahraničí si chcú otvoriť napríklad pobočku alebo chcú produkt na zahraničnom trhu predávať, využiť zahraničnú pracovnú silu. Na to, aké iné služby ponúka klientom sme sa opýtali manažérky NP Podpora Internacionalizácie MSP, Slávky Kaňuščákovej.

Môžem sa na projekt Internacionalizácia obrátiť aj vtedy, ak mám otvorený napríklad e-shop a neviem, komu v zahraničí budem svoje produkty predávať?

Áno. Podnikateľom na zahraničnom trhu sa stáva aj ten, ktorý predáva napríklad prostredníctvom ebay. V projekte preto sledujeme napríklad zahraničnú legislatívu, mentalitu, obchodnú politiku, či stratégie vstupu na zahraničné trhy...

O čo je najväčší záujem zo strany podnikateľov? O aké služby?

Ide predovšetkým o podnikateľov, ktorí majú so zahraničnými trhmi už skúsenosti. Máme napríklad lektorku, ktorá klientovi vysvetlila, ako to na ukrajinskom trhu vyzerá, aká je tam mentalita, čo je na trhu bezpečné, ako si vytvárať partnerstvá. Pomohla s procesmi, ktoré sa odlišujú od tých, ktoré sú platné v rámci EÚ a pomohla tiež s personálnymi otázkami. Vysvetlila, že na ukrajinskom trhu je potrebné mať nejakého manažéra, sprostredkovateľa, ktorý zabezpečí bezpečné podnikanie a zároveň upozornila na to, že je to úplne iné podnikanie ako na západných trhoch.

Slávka poznamenala, že viacerí lektori, ktorí pôsobia v rámci NP Podpora Internacionalizácie MSP majú skúsenosti s viacerými trhmi a pomôžu podnikateľovi určiť, ktorý trh je napríklad pre daný produkt vhodný. Nezabudla uviesť, že mnohí z nich stále žijú v zahraničí alebo v zahraničí dlhodobo pôsobili, preto sú ich skúsenosti na „nezaplatenie“. Cieľom je zabezpečiť, aby podnikanie malo pre klientov žiaduci efekt.

Aké služby sú v rámci projektu Podpora Internacionalizácie MSP ponúkané?

Klientom ponúkame krátkodobé individuálne poradenstvo v dĺžke trvania 10 hodín a dlhodobé individuálne poradenstvo v dĺžke 80 hodín. Počas 10 hodín získajú klienti základné informácie o trhu a počas dlhodobého poradenstva konkrétne rady ako byť na zahraničnom trhu úspešným.

Pre podnikateľov, ktorí chcú začať na zahraničných trhoch pôsobiť a majú novú myšlienku, vie NP Podpora Internacionalizácie MSP pomôcť vstúpiť na trh a pomôcť im získať financovanie projektu priamo z Bruselu. Podnikateľ, ktorý sa chce stať našim klientom, potrebuje zaslať žiadosť, vypracovať podnikateľský profil a projektový zámer v jeho skrátenej forme, kde je popísaný produkt a myšlienka. Na základe týchto informácií prechádza podnik do schvaľovacieho konania a po schválení môže dostať projektového manažéra, ktorý mu zabezpečí vypracovanie celého projektu. Projekt môže byť zaslaný do Bruselu, odkiaľ môže podnikateľ dostať finančnú podporu, ktorú je možné následne využiť na vývoj a výrobu výrobku alebo na marketingovú podporu. Ideálne je, ak je produkt unikátny a patentovo chránený.

Pre mladých podnikateľov do 3 rokov je určený najmä program Erasmus+ pre podnikateľov. Je určený tým podnikateľom, ktorí by mali záujem ísť na stáž do zahraničných podnikov, zistiť a zažiť, ako fungujú jednotlivé firmy v zahraničí, ako majú nastavené pracovné procesy.

Prečo by si podnikateľ mať vybrať na vypracovanie projektu práve SBA, keď na trhu je silná konkurencia?

Každý podnikateľ, ktorý chce získať financie z EÚ fondov, potrebuje mať vypracovaný podnikateľský návrh. Funguje to tak, že si vyhľadá projektového manažéra, ktorý mu projekt navrhne. Už samotný návrh stojí nejaké peniaze. Prostredníctvom NP Podpora Internacionalizácie MSP vieme našim klientom navrhnúť v rámci krátkodobého individuálneho poradenstva lektora, s ktorým vie návrh odkomunikovať, prípadne upraviť tak, aby bola šanca na schválenie čo najvyššia. Okrem toho, že poradenstvo dostáva klient bezplatne, má možnosť nechať si pomôcť pri vypracovaní projektu po formálnej stránke rovnako bezplatne. Čo nevieme ale zaručiť je, aby bol projekt aj schválený 

Od Slávky sme sa dozvedeli, že aj keď na Slovensku máme technicky kvalitné projekty, nemáme ich často marketingovo ošetrené. Nevieme ich predať. Bolo by preto dobré, ak by sa práve pri projektoch, ktoré smerujú na zahraničné trhy, marketingoví a projektoví manažéri spojili a vytvorili skvelý medzinárodný projekt.

Ako hľadáte lektorov/expertov?

Väčšinou pomocou združení, asociácií alebo hľadáme spoločnosti, ktoré sa zaoberajú obchodovaním. Máme lektorov, ktorí dokážu zabezpečiť pre klientov také služby, na ktoré by potrebovali 3 roky. Šikovnému lektorovi sa to môže podariť za 80 hodín.
Momentálne máme v databáze asi 10 lektorov, ktorí majú na starosti zahraničný trh.

Je u podnikateľov záujem začať podnikať na zahraničnom trhu?

Treba poznamenať, že služby, ktoré ponúkame, sú široko spektrálne a mnohí podnikatelia majú záujem začať podnikať na zahraničných trhoch. Niektorí idú k nám už s nejakými skúsenosťami, pre iných je to prvý krok, prvá skúsenosť a práve prostredníctvom NP Podpora Internacionalizácie MSP je to najjednoduchšie a najbezpečnejšie riešenie, a to pomocou lektora ktorý pozná trh, o ktorý má podnikateľ záujem. Vedieť, aké by bolo otvoriť si pobočku v inej krajine, nájsť investora či partnera je veľmi lákavé a v tejto chvíli s pomocou projektu Podpora Internacionalizácie a za asistencie našich lektorov, expertov pre zahraničné trhy, nikdy nebolo jednoduchšie. Už v tejto chvíli disponujeme expertmi pre viaceré krajiny Európy, či Ukrajiny. Rovnako máme výborného experta na nemeckom trhu, ktorý v Nemecku vyštudoval, žil a momentálne pracuje pre firmu, ktorá na nemeckom trhu podniká. Nemecký trh je napríklad špecifický aj v tomto, že stále existuje niečo ako jeho západná a východná časť, čo sám podnikateľ mnohokrát nepozná. Lektor mu dokáže vysvetliť oba tieto trhy, avšak obchodovať v jednom čase na oboch trhoch nie je možné. Už samotná takáto informácia je pre klienta prínosom v tvorbe stratégie vstupu na konkrétne zahraničné trhy.

NP Podpora Internacionalizácie MSP už má reálnych klientov, ktorí už v tomto čase konzultujú s lektormi o zahraničných trhoch a o služby NP Podpora Internacionalizácie MSP záujem stúpa. V súčasnosti je už schválených viacero individuálnych dlhodobých poradenstiev, ako aj krátkodobých v rámci ktorých by mali klienti mať možnosť načrieť do zahraničia a nájsť nové obzory svojho podnikania. Skutočnosťou by mali byť aj veľtrhy a výstavy, ktoré by mohli byť atraktívnou súčasťou pre zahraničné stretnutia, ako aj umožniť zástupcom firmy do zahraničia reálne vycestovať. Úspešný vstup slovenského podniku na zahraničný trh je tak len otázkou času, a práve preto NP Podpora Internacionalizácie MSP je tu pre všetkých podnikateľov ktorých plánom je byť na zahraničnom trhu úspešným.

Rozhovor vznikol v Národnom podnikateľskom centre v Prešove – inštitúcie typu one-stop shop – poskytujúcej komplexnú systematickú podporu a odborné poradenstvo pre malých a stredných podnikateľov, i pre záujemcov o podnikanie v 7 regiónoch Slovenska, okrem BSK.
Za rozhovor ďakujú Renáta Madzinová a Miroslava Klimovičová (SBA - NP Monitoring, NP NPC Prešov).

Súvisiace články
17.8.2020 Na ranč za gastronómiou 27.4.2020 Podnikatelia nie sú ani v týchto časoch na svoje problémy sami 26.3.2020 O tvorivej knihomoľke 6.2.2020 Obyčajné záhrady s neobyčajnými dizajnovými prvkami 9.1.2020 Podnikanie? Nemám čo stratiť! 7.1.2020 Dnes určite neľutujem, že som začal podnikať 2.11.2019 Prežívame apokalypsu v personalistike? 25.7.2019 Čarovná JAZYKOLA 22.7.2019 Cesta za vínom 8.4.2019 Dream job na Slovensku? – Prečo nie? 30.3.2019 Ako môže byť aj malá prešovská firma svetovou jednotkou 8.3.2019 Duševné vlastníctvo: Ako si ochrániť svoj biznis nápad? 21.1.2019 Ponúknuť klientovi e-shop bez služieb je ako postaviť predajňu v lese 9.11.2018 Odvážené je nielen obchod. Odvážené je životná cesta 14.9.2018 Národné podnikateľské centrum je pre podnikateľov aj nepodnikateľov 7.9.2018 Pomáhame podnikateľom rásť 31.8.2018 Ani služby pre podnikateľov nie sú zadarmo 13.8.2018 Je to výkon zarobiť vložené peniaze späť- ll. časť 31.7.2018 Je to výkon zarobiť vložené peniaze späť 26.6.2018 Podnikateľ nie je nadávka
Používaním týchto stránok súhlasíte s používaním súborov cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti.
OK