Utorok, 30. apríl 2024
Meniny má Anastázia | zajtra Sviatok práce

Odvážené je nielen obchod. Odvážené je životná cesta

Aj keď sa Laura Martinková a Miška Šlosárová poznajú od januára 2018, na ich vzájomnej spolupráci a komunikácii to nie je poznať.

Odvážené je nielen obchod. Odvážené je životná cesta.
Odvážené je nielen obchod. Odvážené je životná cesta.

Pôsobia ako zohratá dvojica s rovnakým názorom na životné prostredie a konzumnú spoločnosť. Koncom augusta spolu otvorili bezobalový obchod Odvážené, v ktorom ponúkajú od strukovín, korenín cez sladkosti a oriešky až po prírodnú kozmetiku a drogériu. V blízkej budúcnosti pribudnú aj vychytávky do domácnosti, napríklad kompostovateľné kefy. Majiteľky plánujú svoje priestory využiť na prezentácie, semináre a stretnutia komunitného charakteru. Na otázku, aký tovar môže spotrebiteľ nájsť v ich vôbec prvom bezobalovom obchode v Prešove, odpovedali mladé podnikateľky.

Laura: Cieľom nášho obchodíka bolo zastrešiť celý bezodpadový život pod jednu strechu. Preto sme do obchodu vyberali primárne potraviny doplnené kozmetikou. Zároveň sme vyberali tovary podľa dodávateľov, obalu, finančných možností a nášho presvedčenia.

Miška: Pri výbere tovarov a dodávateľov sme chceli ísť transparentnou cestou a podporiť hlavne malých výrobcov. Všetka drogéria je 100% odbúrateľná v prírode, neobsahuje ropné látky, syntetické vône, plnidlá.

Hoci ponúkaný sortiment sa zatiaľ stále upravuje, v Odvážené už teraz vedia, čo sa najviac predáva. Okrem červenej šošovice sú to aj miešané zmesi podľa chuti zákazníkov.

Laura: K dispozícii sú sklenené dózy, do ktorých si zákazníci môžu namiešať zmes sypaných orieškov a pochutín podľa vlastnej chuti. V dóze sa tak môžu stretnúť kešu oriešky s brusnicami a kokosovými čipsami. Rovnako si zákazník bude môcť namiešať podľa svojej chuti čajovú zmes. Okrem toho, že to výborne chutí, to aj dobre vyzerá.

To, čo je pre mladé majiteľky obchodu dôležité, je výber vhodných dodávateľov. Obe majiteľky sa snažia, aby väčšina tovarov pochádzala zo Slovenska (prípadne Česka) od malých a lokálnych dodávateľov. Ponúkajú napríklad Orieškotelu, ktorú vymysleli mamičky z Prešova a dali ju vyrobiť do čokoládovne. Zároveň sú všetky produkty predávané v Odvážené preverené certifikátom z hygieny, preto sa v obchode s predajom z dvora ani nestretnete.

Celkovo je výber dodávateľov zmesou chémie a vzájomnej spolupráce. Dôležitý je aj postoj dodávateľov k myšlienke ekológie a bezodpadovému hospodáreniu. O tom, že dodávatelia, s ktorými v Odvážené spolupracujú prešli prísnym výberom svedčí aj to, že Laura s Miškou poznajú aj pracovné podmienky v dodávateľskom podniku, v akých obaloch tovary dodávatelia dodávajú, či sú vratné alebo nie, či sú kompostovateľné...

Miška: Niektorí dodávatelia povedia, že sa im myšlienka bezodpadového hospodárenia páči a iní, že je im to úplne ľahostajné. A to znamená, že s takým človekom obchodovať nechceme.

Odvážne podnikateľky sa priznali, že s výberom dodávateľov to však nebolo až také ľahké, ako si to predstavovali. Prioritne sa pri výbere sústredia na slovenský trh a lokálnych výrobcov. Ale nie všetko možno nakúpiť z blízkeho okolia. Pre Lauru bolo najhoršie zistenie to, že na Slovensku sa nepestuje fazuľa, ktorá by sa tu dala predávať. Preto predávajú fazuľu z Etiópie. Miška dodáva, že by veľmi chceli podporiť miestnu komunitu malých podnikateľov, ktorých je v okolí dosť, ale narážajú na legislatívne problémy s certifikátmi. A toto nevedia s Laurou vyriešiť. Aj keď podnikajú krátko, už sa stretli s množstvom problémov, ktoré museli riešiť a pri ktorých ani len netušili, že by mohli nastať. Optimizmus však podnikateľkám nechýba, lebo jedným dychom dodávajú, že tak ako našli slovenských a českých dodávateľov, s ktorými spolupracujú a je to obojstranne výhodné, tak dôjde aj k zmenám, ktoré sa dnes zdajú neriešiteľné. Len to chce čas.

Okrem potravín sa zákazníci môžu v Odvážené stretnúť aj so špecialitou - čapovaná zubná pasta. Laura: Momentálne hľadáme spôsob ako použitie čapovanej zubnej pasty u zákazníkov zjednodušiť. Možno prídeme s nejakým novým patentom my, alebo niekto vymyslí, ako by si použitie čapovanej zubnej pasty mohol zákazník uľahčiť.

Druhá dôležitá vec na dodávateľoch je cena. Keď Laura a Miška hľadali dodávateľov, naivne si mysleli, že bezobalový predaj im umožní predávať tovary lacnejšie. Ako veľmi sa však mýlili, zistili, až keď začali viesť rozhovory s dodávateľmi. Napriek tomu sa snažia stanoviť ceny tovarov tak, aby boli pre zákazníkov prijateľné. Samozrejme, že sa tieto ceny nedajú porovnať s cenami a hlavne zľavami v supermarketoch. Ich produkty sú iné a tomu zodpovedá aj cena. Keďže v Prešove žiadna rovnaká konkurencia zatiaľ nepôsobí, ceny by sa dali porovnať s predajom v racio obchodoch. Kvalitné a bezobalové potraviny sa dajú nakúpiť za vyššiu, ale v niektorých prípadoch aj za nižšiu cenu ako je tá, za ktorú sa dá nakupovať v iných obchodoch.

Laura: Príkladom rozdielnej tvorby ceny je u nás napríklad tekvicový olej, ktorý predávame ako 100 %, bez žiadnych prímesí. Tekvicový olej si u nás zákazník môže načapovať priamo zo suda. Dodávateľ nám vyšiel v ústrety tak, že ušetril náklady na sklenené fľaše v ktorých ich klasicky predáva, a preto tekvicový olej predávame v Prešove najlacnejšie.

No nie vždy to ide ľahko. Dodávateľov stojí zabalenie tovaru určenému na predaj do maloobchodnej siete pár centov, preto iná forma balenia, napríklad do mechov alebo papierových obalov vo veľkých množstvách je paradoxné drahšia alebo úplne nemožná. Podnikateľky registrujú aj požiadavky zákazníkov týkajúce sa ceny, preto sú pre predaj v Odvážené cenovo úplne neprijateľné produkty pestované v ekologickom poľnohospodárstve. Kvôli tomu, že výrobca má potvrdenie o tom, že jeho produkty sú pestované ekologicky, cena ide rapídne nahor. A keďže Laura a Miška chcú predávať v prijateľných cenách, tak si radšej samé pozrú podmienky pestovania a výroby, a potom sa rozhodnú či spoluprácu nadviažu alebo nie.

Miška: Prečo ten, ktorý pestuje ekologicky na to potrebuje potvrdenie? Nech si potvrdenie obstará taký pestovateľ, ktorý používa pri pestovaní postreky.

Netradičný prístup k obchodovaniu sa prejavil aj pri získavaní začiatočného kapitálu. Na otvorenie predajne využili Laura s Miškou crowdfundingový portál HitHit. Objavili ho vďaka tomu, že Laura pred začatím podnikania precestovala viacero miest, kde už boli bezobalové obchody otvorené a dva najväčšie v Prahe využili na otvorenie prevádzky práve tento portál. Tak to skúsili tiež.

Laura: Aj keď sme na otvorenie prevádzky využili vlastný kapitál a recyklované veci, ešte stále nám chýbali peniaze. Preto sme sa rozhodli, že využijeme túto formu získania financií. Príprava textov na HitHit bola pomerne náročná. Rovnako ako vymyslenie toho, aké darčeky pripravíme pre donorov. Ale povedali sme si, že by to mohla byť aj dobrá marketingová kampaň. A ozaj sa oplatilo. Hneď v prvé dni sme získali veľkú podporu a to bol pre nás signál, že ideme dobrou cestou, že niečo také v Prešove chýba a že o náš podnik bude záujem.

Miška: Celá príprava a otvorenie nás stálo oveľa viac času a energie, ale aj financií, ako sme očakávali. Začínajúci podnikateľ neráta s tými všetkými nákladmi, ktoré sa zrazu objavia.

A hneď obe spoločne dodávajú, že: To všetko, čo do obchodu dávame sa nám vracia od zákazníkov. Sú milí, nadšení a vracajú sa do obchodu znova.

Laura Martinková spolupracuje s Národným podnikateľským centrom v Prešove (NPC Prešov) a okrem toho, že bola lektorkou na skupinovom podujatí, využila bezplatné krátkodobé individuálne poradenstvo ponúkané v rámci Národného projektu NPC v regiónoch (ITMS2014+: 313031I870). Ako sa sama vyjadrila, je dobré, že niečo také existuje a ak by o takej možnosti vedela skôr, určite by to využila skôr.

Odvážené nie je len obchod, je to spôsob života, ktorý Laura aj Miška žijú a ktorý prezentujú aj navonok. Preto na otázku, či sa im stalo, že ich za ich nápad niekto odsudzoval, sa obe podnikateľky spontánne rozhovorili, že išlo skôr o nepochopenie myšlienky. A Laura ešte dodala, že všetky otázky sa dajú spoločne vydiskutovať. Zároveň zdôraznila, že každá environmentálna zmena sa začína u konkrétneho človeka, maličkými, postupnými krokmi. Ak by sme všetci mali čakať na to, kedy sa zmena udeje na škole, vo vláde, u politikov, v legislatíve, možno by ku zmene nikdy nedošlo.

K bezobalovému hospodárstvu sa im podarilo inšpirovať aj okolie a rodinu.

Miška: Na Slovensku ešte nie sú podmienky pre Zero waste vytvorené. Ozaj je to o tom, že na nákup sa musím pripraviť. Vziať si svoje vrecúška a nádobky a ísť nakupovať. Musím vyjsť zo svojej komfortnej zóny. Ale musím povedať, že svojim životom a vysvetľovaním som mnohých ľudí namotivovala k bezobalovému životu. K environmentálne mu spôsobu života som sa dopracovala pred dvoma rokmi a v súčasnosti sa ešte stále nemôžem porovnávať s Laurou :-)

Laura: Moji blízki so mnou žijú už príliš dlho :-) preto možno iný spôsob života už ani nevnímame. Ako som sa menila ja, tak sa priebežne so mnou menila aj moja rodina. Najviac ma podporuje môj manžel. Všetko, čo som vyrobila, som na ňom aj vyskúšala, aj keď sa mi "podarilo vyrobiť niečo hnusné". Prežíva so mnou všetko a nikdy ma ešte „nechcel zabiť“. Vyrábala som už tinktúry, olejové maceráty, všetko, čo sa dá sušiť, ale aj veci do domácnosti - drogériu, kozmetiku, čistiace prostriedky, zubnú pastu, gél na sprchovanie, prášok na pranie a aviváž, anitabkteriálny čistič, náhradu za bieliaci prostriedok. V súčasnosti je aj pre manžela prirodzené, že na nákup chodí s vrecúškami a bezobalový život sa stal súčasťou jeho života. Najkrajší zážitok mám z mojich posledných osláv, kedy mi moji blízki pripravili oslavu po ktorej ostalo málo odpadov (fľašové pivo, rozumne zabalená čokoláda) a doma vypestovaný melón, z ktorého sa odpad vráti späť do kompostu.

Obe ambiciózne a môžeme dodať aj odvážne mladé podnikateľky spoločne považujú bezodpadový spôsob života za cestu, ktorá je dlhodobá. Miška ju prirovnáva k diéte, pri ktorej, ak sa raz začne, trvá to celý život. Ak sa s tým prestane, človek sa znova začne "prežierať" a na niečom sa to prejaví. Človek by mal byť o Zero waste presvedčený. Len potom to bude mať zmysel.

Laura: Aj preto náš obchod nie je len obchodom. Je to akási vzdelávacia inštitúcia, aby sme mohli ľuďom vysvetliť aj veci, ktoré možno nie sú na prvý pohľad viditeľné. Všetko musíme robiť z nášho vnútorného presvedčenia, nie preto, že nám to niekto prikazuje.

Rozhovor vznikol v Národnom podnikateľskom centre v Prešove – inštitúcie typu one-stop shop – poskytujúcej komplexnú systematickú podporu a odborné poradenstvo pre malých a stredných podnikateľov, i pre záujemcov o podnikanie v 7 regiónoch Slovenska, okrem BSK.

Za rozhovor ďakujú Renáta Madzinová a Miroslava Klimovičová.

Súvisiace články
17.8.2020 Na ranč za gastronómiou 27.4.2020 Podnikatelia nie sú ani v týchto časoch na svoje problémy sami 26.3.2020 O tvorivej knihomoľke 6.2.2020 Obyčajné záhrady s neobyčajnými dizajnovými prvkami 9.1.2020 Podnikanie? Nemám čo stratiť! 7.1.2020 Dnes určite neľutujem, že som začal podnikať 2.11.2019 Prežívame apokalypsu v personalistike? 25.7.2019 Čarovná JAZYKOLA 22.7.2019 Cesta za vínom 8.4.2019 Dream job na Slovensku? – Prečo nie? 30.3.2019 Ako môže byť aj malá prešovská firma svetovou jednotkou 8.3.2019 Duševné vlastníctvo: Ako si ochrániť svoj biznis nápad? 11.2.2019 Úspešne preraziť do sveta biznisu v zahraniční je s nami jednoduchšie 28.1.2019 VÝKAZY, FAKTÚRY, DANE. AKO NA NE? 21.1.2019 Ponúknuť klientovi e-shop bez služieb je ako postaviť predajňu v lese 14.9.2018 Národné podnikateľské centrum je pre podnikateľov aj nepodnikateľov 7.9.2018 Pomáhame podnikateľom rásť 31.8.2018 Ani služby pre podnikateľov nie sú zadarmo 13.8.2018 Je to výkon zarobiť vložené peniaze späť- ll. časť 31.7.2018 Je to výkon zarobiť vložené peniaze späť 26.6.2018 Podnikateľ nie je nadávka
Používaním týchto stránok súhlasíte s používaním súborov cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti.
OK