Piatok, 29. marec 2024
Meniny má Miroslav | zajtra Vieroslava

Dôchodkyňa sa nedala oklamať

Pod zámienkou dopravnej nehody zaťa sa pokúsil neznámy zlodej vylákať peniaze od 68 ročnej Popradčanky.

Ženu telefonicky kontaktoval včera dopoludnia neznámy muž, ktorý sa jej predstavil ako doktor Varga. Uviedol jej, že jej zať utrpel nehodu, pri ktorej si zranil jazyk a nemôže hovoriť a taktiež, že pri tejto nehode došlo k poškodeniu auta maďarských občanov a ich dieťa utrpelo otras mozgu. O niekoľko minút neskôr jej ten istý muž zatelefonoval znovu a ženu požiadal o zaslanie 4 000. - €, ktoré údajne potrebuje jej zať, aby mu nezobrali vodičský preukaz a aby posádke druhého auta vyplatil ujmu. V následných telefonátoch ju inštruoval, že peniaze má zaslať prostredníctvom služby Western Union do Maďarska na ním uvedené meno. To našťastie neurobila, keďže ju telefonicky kontaktovala jej dcéra a uistila ju, že jej manžel je doma a nič sa mu nestalo. Prípad prevzal popradský vyšetrovateľ, ktorý začal trestné stíhanie vo veci prečinu podvodu podľa spáchaného v štádiu pokusu.

Toto je len jedna z mnohých zámienok, ktoré využívajú podvodníci na oklamanie a okradnutie dôverčivých seniorov. K ďalším často používaným legendám, ktoré používajú páchatelia, aby si získali dôveru seniorov za účelom zmocnenia sa ich majetku i naďalej patria „Vnuk“, „Kamión resp. Kufrikári“, „Predaj tovaru“ alebo „Poskytovanie rôznych služieb".

Legenda , VNUK“ - spravidla ide o vytipované volania páchateľov seniorom, pri ktorých sa páchateľ do telefónu predstavuje ako príbuzný seniora, najčastejšie ako vnuk. V niektorých prípadoch sa môže predstavovať ako synovec, zať, brat alebo syn. Pokiaľ sa v telefóne ozve starší hlas, začne páchateľ s touto osobou komunikovať a bez toho, aby si to poškodený uvedomil, zistí od neho pravé meno príbuzného. V jeho mene potom komunikuje s poškodeným ďalej a žiada o požičanie peňazí.

Legenda , ,KAMIÓN/KUFRIKÁRI“ - spravidla ide o vytipované obete seniorov, ktoré páchatelia oslovujú priamo na ulici s vopred pripravenou legendou. Najčastejšie používaná legenda, ktorú páchatelia používajú je predstieranie nehody kamiónu pri ktorej sa ťažko zranili ich príbuzní, ktorí majú postúpiť ťažkú operáciu, ktorá je finančne nákladná. Páchatelia sa snažia presvedčiť seniorov, že na operáciu, potrebujú finančnú hotovosť v eurách, pričom tvrdia, že oni majú peniaze v inej mene a nemajú čas ich zameniť.

Legenda , ,PREDAJ TOVARU/POSKYTOVANIE SLUŽIEB“ - spravidla ide o vytipované obete seniorov, ktoré páchatelia oslovujú priamo v ich obydlí pod vopred pripravenými legendami. Najčastejšie ide o predaj tovaru alebo poskytnutie rôznych služieb napr. „predaj kuchynského riadu“, „predaj paplónov“, „predaj nožov“ alebo „vyplatenie preplatku“, „výhra v lotérii“, „odpis plynu, vody, elektriny“, „poskytnutie potravinovej pomoci“, „zvýšenie dôchodku“ alebo „pomoc pri upratovaní“. Páchatelia uvedú, že nemajú presnú sumu na vyplatenie preplatku alebo nemajú vydať peniaze pri kúpe tovaru a požiadajú ich o rozmenenie bankoviek, pričom sledujú seniorov, kde majú uložené peniaze. Následne pod ďalšími zámienkami, napr. sú smädní alebo potrebujú ísť na WC sa snažia odlákať pozornosť seniorov za účelom, aby sa mohli zmocniť ich finančných úspor alebo rôznych cenností.

Polícia vyzýva seniorov na zvýšenú ostražitosť, obozretnosť a opatrnosť najmä voči osobám, ktoré nepoznajú, nakoľko môže ísť o podvodníkov, ktorí si ich vopred vytipovali za účelom získania ich finančných úspor alebo cenností. Vzhľadom na to, že páchatelia si vyberajú fyzicky slabšie obete a využívajú ich dôverčivosť a bezbrannosť, polícia odporúča seniorom, aby:

• zvýšili obozretnosť, ak ich akákoľvek osoba požiada telefonicky o požičanie finančnej hotovosti a overili si situáciu u ďalších blízkych, prípadne príbuzných osôb,
• overili si, či naozaj volá ich príbuzný a neverili výhovorkám osobe po telefóne, že má iný hlas kvôli tomu, že má chrípku alebo je nachladnutý,
• nedôverovali a nepožičiavali peniaze neznámym osobám, ktoré ich náhodne oslovia na ulici alebo pred domom s požiadavkou, že súrne potrebujú požičať finančnú hotovosť a ako dôvod uvádzajú silné emotívne príbehy (napr. vážna dopravná nehoda, pri ktorej sa ťažko zranil ich príbuzný a peniaze potrebujú na zaplatenie operácie, avšak nemajú eurá len inú menu, a preto im ako zábezpeku nechajú v taške inú menu, pre ktorú sa vrátia a donesú im požičané peniaze),
• nesadali do auta s neznámymi osobami, ktoré ich oslovia pod zámienkou, že nevedia, kde je nemocnica, nakoľko v aute ich pod rôznymi emotívnymi príbehmi budú žiadať o peniaze na operáciu pre príbuzného v súvislosti s vymyslenou dopravnou nehodou,
• neotvárali svoje príbytky neznámym osobám, ktoré im výhodne ponúkajú na predaj rôzny tovar alebo ich uisťujú, že im prišli vyplatiť výhru v lotérii, či zvýšiť dôchodky,
• odmietli ponúkanú službu pracovníkov plynární, elektrární, vodární, poisťovní, či iných inštitúcií, ktorí sa bez ohlásenia a predloženia odborných preukazov snažia vykonávať rôzne činnosti (napr. odpis plynu, vyplatenie preplatku za vodu),
• nepodpisovali bez konzultácie s príbuznými alebo právnikmi rôzne dokumenty s osobami, ktoré nepoznajú,
• odmietali bezdôvodnú, v niektorých prípadoch až násilnú pomoc od neznámych osôb (napr. pomoc s nákupom, odvoz smetí z dvora), nakoľko podvodníci ovládajú veľa spôsobov a používajú rôzne zámienky ako okradnúť svoje obete,
• nevyberali finančnú hotovosť a cennosti v prítomnosti neznámych osôb,
• udržiavali dobré vzťahy so susedmi v dome, vedeli ich telefónne čísla, viditeľne mali zapísané aj iné dôležité telefónne čísla (polícia, lekár, hasiči), nakoľko v prípade potreby je ich pomoc najrýchlejšia,
• kontaktovali políciu na čísle 158 (112), ak sa osoba, ktorú nepoznajú správa podozrivo a snaží sa pod rôznymi zámienkami nadviazať s nimi kontakt, získať ich dôveru a vstúpiť do ich príbytku.

Mohlo by Vás zaujímať
Krádež šperkov
Náušnice, prstene, retiazky
Ukradnuté dopravné značky
Jazdil pod vplyvom alkoholu
Taxikár jazdil po strede cesty
Dopravno-bezpečnostná akcia
Používaním týchto stránok súhlasíte s používaním súborov cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti.
OK