Elektronický podpis na občianskom preukaze je nevyhnutný pre občanov, ktorí podpisujú dokumenty elektronicky. Práve pre túto kategóriu používateľov sú určené rozosielané informačné SMS správy.
Na oddeleniach dokladov, a to najmä vo veľkých klientskych centrách, sú upravené pracoviská príjmu a výdaja občianskych preukazov a organizácia práce tak, aby práve žiadatelia o výmenu certifikátov boli uprednostnení.
Na oddeleniach vybavených vyvolávacím systémom sú z tohto dôvodu upravené kiosky, pribudla nová služba výmeny certifikátov pre e-podpis.
Na oddeleniach bez vyvolávacieho systému žiadateľov o výmenu certifikátov usmernia informátori.
Pre výmenu je potrebné osobne predložiť občiansky preukaz s čipom. Pre rýchlejší priebeh výmeny ministerstvo vnútra odporúča mať pripravené prístupové kódy BOK a KEP PIN.
Držiteľom OP, ktorí elektronický podpis s bezpečnejším certifikátom naliehavo nepotrebujú, ministerstvo vnútra odporúča vyčkať na automatizovanú výmenu certifikátov - bez potreby návštevy oddelenia dokladov. Ministerstvo vnútra zrealizuje automatizovanú výmenu v priebehu niekoľkých týždňov.
K výmene certifikátov MV SR pristúpilo na základe informácie spoločnosti vydávajúcej certifikáty pre tvorbu kvalifikovaného elektronického podpisu prostredníctvom občianskych preukazov, podľa ktorej v priebehu utorka 31. októbra 2017 dôjde k hromadnému zneplatneniu všetkých certifikátov vydaných pred 24. októbrom 2017. Kvalifikovaný elektronický podpis vyhotovený týmito certifikátmi po 31. 10. 2017 teda nebude platný.
K výmene certifikátov dochádza z dôvodu ich možnej zraniteľnosti, ktorú objavil výskumný tím z českej Masarykovej univerzity. Elektronický podpis na občianskom preukaze v súčasnosti aktívne využíva asi 100-tisíc osôb, pričom takmer 60-tisíc z nich pôsobí v hlavnom meste Bratislave.