Štvrtok, 18. apríl 2024
Meniny má Valér | zajtra Jela

Informovanosť ako prešovský trend

Prešovská samospráva kráča súčasným trendom informovania a transparentnosti. Dôkazom toho je aj fakt, že už dnes je možné nájsť na oficiálnom webe mesta množstvo zverejňovaných informácií nad rámec zákona. Prešov však ide ďalej a ako prvý na Slovensku prichádza s jedinečným projektom.

Začiatkom apríla spustila prešovská radnica v skúšobnej prevádzke nový jedinečný projekt s cieľom zvýšiť informovanosť Prešovčanov o ich požiadavkách, ktoré adresujú úradu. Netýka sa to však len obyvateľov mesta, ale aj poslancov Mestského zastupiteľstva mesta Prešov. Systém je založený na zverejňovaní informácií o zadaní, procese riešenia a stave vybavenia požiadaviek a podnetov od občanov i poslancov voči samospráve mesta.

Podľa slov primátorky Andrey Turčanovej ide o pilotnú aplikáciu s názvom Centrálna evidencia podnetov a požiadaviek (CEP): „V prehľadnej tabuľke, na jednom mieste, občan vidí zoznam evidovaných požiadaviek, podnetov, vie si informácie vyhľadať, zotriediť, vytlačiť, jednoducho nájsť to, čo ho zaujíma, “ uviedla primátorka, ktorá tento systém považuje aj ako formu spätnej kontroly. Dodala, že okrem týchto údajov pripravuje radnica aj názorné grafické zobrazenia štatistík a priradenie každého podnetu ku konkrétnemu miestu v Prešove, v mestskej mape. „Našim cieľom je v zmysle transparentnosti poskytovať občanom čo najviac informácií a procesy i aplikáciu ďalej rozvíjať a vylepšovať, “ dodala A. Turčanová.

Prostredníctvom ponuky na vloženie nového podnetu môže obyvateľ priamo zadať svoju požiadavku, ktorá priamo putuje na vybavenie zodpovednému zamestnancovi na riešenie. V systéme sú pre uľahčenie orientácie zadefinované dve desiatky kategórií, napr. nelegálne skládky, nesprávne parkovanie, čierne stavby, a pod. Zavedená novinka tiež umožňuje priložiť aj fotografie, spresniť lokalitu a pod. a následne môže obyvateľ sledovať priebežný stav riešenia až po ukončenie vybavenia jeho požiadavky odpoveďou príslušného pracoviska na úrade.

„Od začiatku toho roku je zaevidovaných skoro štyristo požiadaviek, ktoré sa postupne dopĺňajú a aktualizujú, “ vysvetlil Eduard Vokál, vedúci odboru vnútornej správy MsÚ. Zároveň dodal, že pre názorné vyhodnocovanie počtu požiadaviek v kombinácii s časovým údajom je zverejnená aj štatistika riešení podnetov.

Tento nový prehľad je zaradený aj do Katalógu OPEN DATA mesta Prešov, ktorý slúži pre strojovo spracovateľné využitie údajov zverejňovaných z Mestského úradu. Systém zverejňovania egov.presov.sk je plne automatizovaný, v súčasnosti obsahuje už tridsaťsedem tematických prehľadov.

Mesto Prešov, ako regionálny orgán verejnej moci, v zmysle zákona o obecnom zriadení, rokovacích poriadkov, interných predpisov a postupov, vytvára centrálnu evidenciu podnetov a požiadaviek občanov, ktorú vo forme tabuliek sprístupňuje pre zvýšenie transparentnosti a kontroly. Údaje sú od 1.1.2016, budú priebežne aktualizované a dopĺňané na dennej báze automatizovaným spôsobom. Ide o pilotnú a skúšobnú prevádzku. Zavedením tejto formy mesto Prešov neruší žiadnu z predchádzajúcich foriem podania, iba rozširuje a centralizuje sprístupnenie údajov občanom. Evidencia je prístupná aj vo forme on-line OPEN DATA katalógu.

Používaním týchto stránok súhlasíte s používaním súborov cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti.
OK