(ilustračné foto)
„Potreba posypových materiálov vychádza z priemernej spotreby za posledných päť zimných období. Pri vytváraní skladových zásob sme vychádzali z týchto údajov, finančných limitov na tento rok a kapacitných možností skládok na strediskách údržby. Naším zámerom bolo zásobiť sa tak, aby sme k 1. novembru mali minimálne 30 percent predpokladanej spotreby posypovej soli, teda približne 6000 ton a minimálne 50 percent inertného materiálu, čo znamená približne 32.000 ton“, vysvetľuje riaditeľ Správy a údržby ciest (SÚC) PSK Vladimír Kozák.
Ako ďalej uviedol, práve október je vyhradený aj na prípravu techniky. Zimná technika sa počas údržby systematicky pohybovala po vopred vymedzených trasách. Všetky cesty v kraji sú rozdelené do 106 okruhov. Ich zjazdnosť bude v nepretržitej 24-hodinovej prevádzke zabezpečovať približne 411 pracovníkov SÚC PSK, z toho 324 vodičov. Sú zaradení do troch striedajúcich sa zmien s 12-hodinovým pracovným časom.
Aj napriek tomu sa zima podľa Kozáka nedá naplánovať. Posledný výjazd v rámci tej minuloročnej realizovali cestári 9. apríla v oblastiach Poprad, Stará Ľubovňa, Prešov a Bardejov. V posledných rokoch sa priemerné náklady na zimnú údržbu pohybujú okolo 5,6 milióna eur, pričom náklady na posypový materiál predstavujú 2 až 2,5 milióna eur.
V nadchádzajúcej zimnej sezóne 2013/2014 budú cestári zabezpečovať údržbu 3013 kilometrov ciest, vrátane 635,8 kilometra ciest I. triedy a rýchlostných ciest. Na to má SÚC PSK k dispozícii 120 posypových vozidiel, pričom priamo do výkonu bude nasadených 108 vozidiel. Z vozidlového parku je 21 kusov novších vozidiel Mercedes Benz (do 6 rokov životnosti), ostatné sú po oficiálnej životnosti, takže na cestách v zime budú jazdiť aj vozidlá staršie ako 25 rokov.